23948sdkhjf

- Vi mister tid, penge og ordrer på ny praksis

Kommunerne er ikke gearede til vurdering af særtransporter, konstaterer blokvognschef

Få timer før samtalen med Transportmagasinet modtog DSV Transports blokvognschef i Roskilde en tilladelse, som var søgt 13 dage før hos Politiets særtransportkontoret i Greve. I mellemtiden var transporten gennemført af en jysk vognmand, fordi han kunne få tilladelse i løbet af 24 timer i Padborg til en piloteringsmaskine, der skulle fra Odense til Københavns Nordhavn.

Læs også: Politiets sneglefart koster 10.000 kr. om dagen

Det er en af de konsekvenser, som afdelingschef Jesper Thorning Jensen, DSV Transports blokvognsafdeling, lever med, efter at Politiets særtransportkontoret i Greve er begyndt at spørge vejmyndigheder om tilladelser.

Fakta: Så lang er behandlingstiden blevet for særtransporter

Nordhavn-Frederiksværk: 10 dage
Frederiksværk-Nykøbing F: 7 dage
Køge-Kværndrup: 6 dage
Sorø-Jyllinge: 8 dage
Køge-Frederikssund: 13 dage
Bjæverskov-Søborg: 8 dage
København K-København V: 12 dage

Ovennævnte er eksempler fra entreprenørvirksomheden Per Aarsleff.

Den ny praksis er indført uden koordinering med landets andet særtransportkontor i Padborg. Derfor kunne en jysk vognmand få en hurtig tilladelse i modsætning til den sjællandske, for firmaets adresse og ikke rutens geografi afgør, hvor man skal søge. Greve udsteder tilladelser til vognmænd og entreprenører, der er hjemmehørende øst for Lillebælt, mens Padborg tager sig af ansøger vest for Lillebælt.

- Den hidtidige praksis har fungeret fint og uden uheld, ulykker eller ødelagte veje til følge de sidste 15 år, men den er ikke juridisk i overensstemmelse med særtransportbekendtgørelsen, medgiver afdelingschef Jesper Thorning Jensen, DSV Transports blokvognsafdeling.

Han ønsker den gamle praksis genindført, selv om det måtte kræve lovgivning.

Læs også: Politiet sætter særtransporter i stå

Forhistorien

Bekendtgørelsen fra 2005, som nu hedder "Bekendtgørelse nr. 1328 af 10/12/2014", beskriver, at vejmyndighederne skal høres i forhold til transporter, som vedrører bekendtgørelsen om dimensioner, som træder i kraft, når man er over 4,10 meter høj, 3,30/3,65 m bred og 30 m længde.

Dengang ræsonnerede man, at kommunerne ikke er gearede til at træffe sådanne beslutninger, så det blev til, at kommunerne høres, når det drejer sig om tunge transporter, oplyser Jesper Thorning Jensen.

Derimod har landbrugsmaskiner fri passage op til 4 meter i bredden uden ansøgning.

Her i begyndelsen af 2020 kommer en ny leder til det særlige politikontor for særtransporttilladelser i Greve, og han begynder at administrere efter ordlyden i bekendtgørelsen.

Fra to timer til to uger

Noget tyder på, at jyderne skal indstille sig på tilsvarende forsinkelser.

- Nu er man åbenbart begyndt at gøre brug af den praksis i Padborg også, for vi hører, at det tager længere tid at få tilladelse her og nu. Man kan undre sig over, at de to kontorer ikke fra starten kører efter samme praksis, siger Jesper Thorning Jensen.

Indtil for nylig kunne han få en tilladelse i løbet af et par timer eller dagen efter for transporter, hvor højden skulle forlænges til 4,30 meter. I dag tager det halvanden til to uger.

- Det gør, at jeg har materiel til mange millioner stående stille. Netop nu oplever vi, at nogle af vores rammemaskiner til pilotering står stille en hele uge ad gangen, fordi de vente på tilladelse.

Hamstring forsinker yderligere

Hans blokvognsafdeling søger 40-50 tilladelser om ugen, og cirka 60 procent gælder entreprenørmaskiner, som har brug for 4,35 meter i højden. Hans ansøgninger udgør omkring 12 procent af alle ansøgninger til kontoret i Greve.

Den næste udfordring er, at hasteansøgninger kommer ind i den almindelige ekspeditionskø bag ansøgninger, som først skal bruges en måned senere. Den foranliggende pukkel bliver kunstigt større, fordi man hamstrer tilladelser for at være sikker på, at man kan flytte sine maskiner rundt.

Det skaber en masse unødigt arbejde for transportører, politi og kommuner.

I øjeblikket vurderer Jesper Thorning Jensen, at kontoret i Greve først begynder behandlingen af sagerne efter otte eller ni dage. Dertil kommer ventetid hos kommuner.

Kommune tog ikke telefonen

Et konkret eksempel vedrører en transport fra Hillerød til Kolding, som tog 14 dage.

Vejdirektoratet og Storebæltsbroen kom tilbage inden for 24 timer, Kolding Kommune fulgte efter, mens der først ingen reaktion var fra Hillerød Kommune. En bestemt medarbejder var svært at kontakte og måtte rykkes for svaret, som i øvrigt lød "ingen bemærkninger til den valgte rute" - efter en uge.

- Det viser, at kommunerne pludselig har fået en opgave, som de ikke har været forberedt på. Der er ingen tvivl om, at kommunerne også er kede af situationen. Der skal en ny bekendtgørelse til snarest, men nu og her må der findes en midlertidig løsning, så vi kan få gang i hjulene, for det koster både vognmænd og entreprenører mange penge, slutter Jesper Thorning Jensen.

Aftale med kommuner

Transportmagasinet har forgæves forsøgt at indhente en kommentar fra lederen af særtransportkontoret i Greve.

Særtransportkontorets eneste kommunikation findes i et automask svar på e-post, hvor man håber på smidigere samarbejde med kommunerne.

"Vi har måtte stramme op på vores procedurer, hvorfor der i øjeblikket kan opleves længere sagsbehandlingstider. Dette er især i de tilfælde, hvor der skal søges tilladelse til transport ved en eller flere kommuner. Vi arbejder hårdt på at opnå generelle tilladelsesaftaler med de enkelte kommuner og opnå bedre kommunikation og svar-tider i vores samarbejde med vejmyndighederne,“ hedder det

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082