Politiet sætter særtransporter i stå
Tilladelser fra Politiets københavnske kontor for særtransporter tager pludselig dage og uger, hvor det før tog timer. Transport- og byggebranchen appellerer til to ministre om at tage affære
Politiets kontor for tilladelser til særtransporter er blevet en flaskehals for transport- og byggebranchen. Kontoret har fået en ny chef, som har ændret 15 års praksis, så den er i overensstemmelse med en bekendtgørelse fra 2005 om, at vejmyndighederne skal godkende særtransporter.
Appel til Christiansborg
En række brancheorganisationer - Dansk Erhverv, DI Byggeri, DI Transport, DTL og ATL - appellerer til justitsminister Nick Hækkerup (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) om at vende tilbage til den gamle praksis om nødvendigt ved at ændre lovgivningen.
I et brev til ministrene skriver organisationerne:
"Hvor det tidligere har været normen, at tilladelserne til særtransporterne blev udstedt fra dag til dag dog med svartid på op til tre dage, er situationen nu, at tilladelserne i de hurtigste tilfælde udstedes fra uge til uge og ofte endnu langsommere."
"Det betyder stilstand af maskiner, kraner, byggeelementer, vindmøllekomponenter, pavilloner, transportmateriel osv. med store praktiske og økonomiske konsekvenser bredt i det danske samfund," skriver organisationerne.
Transportministeriet har svaret organisationerne, at man forventer et samlet svar fra begge ministre snarest muligt.