PostNord fylder fossilfri biodiesel på lastbilerne
Med en målsætning om at være fossilfri transportør i 2030 sætter PostNord retningen for fremtidens logistik. Allerede i år forventer koncernen at reducere CO2‐udledningen med omkring 2.200 ton alene på grund af skiftet til biodiesel, og hvis det går efter planen forventes en besparelse på 6.600 ton i 2021.
- Siden 2009 har vi reduceret vores CO2‐udledningen med 67 procent, og den omfattende grønne omstilling fortsætter med fuld kraft på landevejene, siger Jakob Manori, direktør i PostNord Logistics.
‐ Vi ønsker at belaste klimaet så lidt som muligt samtidig med, at vi for fuld styrke kan levere for vores kunder.
120 lastbiler på HVO
De over 120 lastbiler, der nu tankes op med biodiesel, kører ud fra PostNords godsterminaler i Fredericia, Aarhus, Aalborg og Køge.
Biodieselen leveres af Q8, som står bag udviklingen af Q8 Biodiesel HVO100, og som også leverer de tekniske løsninger.
‐ For at vi skal nå vores mål om at være klimaneutrale i 2045, så kræver det, at vores kunder er med. Derfor er samarbejdet med PostNord omkring deres omstilling fra diesel til vores HVO100 et vigtigt skridt for begge parter, siger Q8’s Retaildirektør Helle Dahlgren Skov.
‐ Vores ambition er at udvikle produkter og services, der hjælper vores kunder med omstillingen til mere bæredygtig transport. HVO100 er lige nu et interessant produkt i markedet, fordi det er fossilfrit og ret massivt kan reducere CO2‐udledningen i transportsektoren, men også fordi det kan tankes på de fleste virksomheders eksisterende bilflåde, så omstillingen kan ske fra dag til dag.