Fedex opruster til kampen om det nordiske pakkemarked
- Vi "disruptede" ekspres-markedet for mange år siden, da vi introducerede dag-til-dag leverancerne. Nu gør vi det igen med de nye tiltag, der kommer i kølvandet på brugen af kunstig intelligens og big data til at planlægge vores leverancer.
FedEx er en af verdens allerstørste transportvirksomheder med over 500.000 ansatte. Virksomheden transporterer 15 millioner pakker hvert eneste døgn.
I USA kender alle - ja, selv hvert barn - hvordan FedEx’s biler og deres uniformklædte chauffører ser ud. Herhjemme er det lidt anderledes. Vi har måske hørt om FedEx; men vi ved egentlig ikke, hvad virksomheden står for.
Det bliver der snart lavet om på, fortæller Torsten Gadfelt, som i en stor del af sit voksne har arbejdet i FedEx - eller snarere TNT, som FedEx overtog i 2015.
- Fedex har rigtig nok været lille i Norden forhold til TNT. Det samme med kendskabsgraden; men den er vi ved at bygge op. Den kommende tid vil man se flere FedEx-biler i gadebilledet. Vores chauffører vil gå i FedEx-uniformer. Det vil hjælpe på kendskabsgraden; men det er først og fremmest vores service og kvalitet, som vil vil være kendt for, og som skal åbne flere døre for os.
Torsten Gadfelt har arbejdet i virksomheden i mange år. Han har faktisk været chauffør for selskabet og kørt pakker i tidernes morgen.
- Jeg var chauffør syv år i alt, fortæller han. Efter studierne på handelshøjskolen, startede jeg hos TNT igen. Det var ikke fordi, jeg havde arbejdet hos TNT før. Det var helt tilfældigt. Det job, jeg kunne tænke mig, var ledigt.
Bortset fra en lille afstikker til PostNord har Torsten arbejdet for TNT siden, og han fulgte helt naturligt med, at FedEx overtog selskabet.
Torsten er Managing Director, Ground Operations Nordics FedEx. Det vil sige, at han er ansvarlig for landtransporten i Norden fra flyene lander til leverancen har fundet sted hos modtageren - eller omvendt: fra pakken hentes hos kunden til den lastes ombord på et fly.
Netværket
FedEx er primært kendt for at have mange fly, som sørger for pakker- og hasteforsendelser overalt i verden. I Europa opereres flyene ud frfa de to store hubs I Paris og Liege. FedEx-fly kommer hertil fra hele verden. Dertil kommer et omfattende bilnetværk, som I Europa har hovedterminal i Arnheim, Holland, og en lang række store hubs mange steder i Europa.
- Vi giver kunderne mulighed for at vælge mellem disse to optioner, som er vores to primære produkter. Derudover har vi et et hav af tilknyttede produkter. En af dem er natleverance. En anden er næste morgen levering.
- Vi har også helt specielle forsendelser - "special services" - hvor vi skræddersyr en løsning specielt til dig, hvis du har et specielt behov. Løsningen sammensættes ud fra pris, sikkerhed, service og kompleksitet. Vi lytter specifikt til, hvad kunden har behov og mulighed for - og så sammensætter vi servicen derefter.
Integration
De senere år har FedEx arbejdet meget med integration.
- Vi har hele tiden haft fokus på at give vores kunder den service, som de altid har kendt os for. Ja - de har faktisk oplevet forbedringer. Fusionen og integrationen gør os bedre og mere skarpe på at levere en service, som var bedre end tidligere.
- Jeg føler, at vores kunder har sat pris på vores indsats. De er blevet hos os i denne integrationsfase, hvor vi også har kunnet gå efter nye kunder. Det er meget inspirerende.
Corona
Transportmagasinet: Så er der COVID-19 pandemien. Hvordan har den påvirket FedEx?
- Vi er en stor, global virksomhed, hvor vi kan trække på mange ressourcer og erfaringer fra kollegaer í hele verden. Således også fra Kina. Det betød, at vi i Europa tidligt har kunnet forberede os på corona-krisen.
Men også internt i Europa kan vi hjælpe hinanden. Hvert land håndterer corona-krisen på forskellig måde, og her har vi kunnet holde hinanden orienteret om lokale restriktioner. Det betyder, at vi har været hurtige til at omstille os. Imponerende hurtigt i forhold til hvor stor virksomheden er.
Transportmagasinet: Kan du give nogle konkrete eksempler på tiltag under corona-krisen?
- Ja. En af de mere interessante løsninger opstod, da kunderne på grund af smittefaren ikke ville kvittere for en leverance på chaufførens scanner.
- Lige netop denne underskrift er vigtig for os. Den markerer det punkt i forsyningskæden, hvor vores ansvar for forsendelsen stopper. Vi måtte finde en løsning uden at kompromittere den sikkerhedsafstand, der skal være til kunderne.
- Når vi i dag laver en overlevering til kunden, lægger vi pakken foran kunden og går nogle skridt tilbage. Så får vi navnet verbalt på den person, der har modtaget pakken. Det noterer vi i systemet og refererer til den specielle situation, som pakken er leveret under og hvor kunden ikke vil skrive under modtagelsen.
Transportmagasinet: Kan chaufføren ikke bare skrive under?
- Nej. Det vil i juridisk forstand være dokumentfalsk, svarer Torsten Gadfelt.
- I stedet lægger chaufføren selv modtagerens navn ind i systemet. Det er i orden i forhold til at kunne få en korrekt "proof of delivery" til vores afsender.
Returservice
En anden udfordring er at håndtere situationer, hvor kunden ikke er hjemme, eller hvor der ikke er nogen til at modtage pakken.
- Men hvor returnerer man varen hen, når for eksempel halvdelen af Italien er lukket ned? Vi kan ikke sende varen retur til en, som heller ikke er der. Derfor sender vi pakken midlertidigt til vores eget lagre. Vi skal nok passe på den.
- Det er et eksempel på en arbejdsproces, som vi ikke har været vant til tidligere, men som vi har fundet en alternativ løsning på. Der har været mange sådanne situationer hver dag, hvor vores medarbejdere skal være med til at få ting til at lykkes for vores kunder.
"Purple promise"
- Vi er en servicevirksomhed, og vi har det, vi kalder et «purple promise.» Det er en målsætning om, at hver kundeoplevelse skal være "outstanding".
- Jeg kan huske det fra min tid som chauffør. Kunderne var glade, når man kom. Nogle gange var det lige før, man fik et kram! De har stået og ventet på den pakke, man kom med. Det kunne være en vigtig reservedel til en virksomhed, som ellers ville være gået i stå.
E-commerce
Transportmagasinet: Leverer I også til private personer?
- Allerede i 2000/2001 hørte vi ordet "e-commerce" for første gang, og det et område, som er vokset støt siden da.
- I FedEx besluttede vi for et par år siden, at vi vil være en af de ledende virksomheder inden for e-commerce. Det er vi ikke i dag; men vi er kommet væsentlig længere end for bare et par år siden. Vi ved, at der er store mulighed og et voksende behov.
- Under corona-krisen er e-commerce markedet nærmest eksploderet. Det boost i internethandelen og hjemmeleverance, som vi oplever nu, er kommet til os meget hurtigere, end vi ellers havde set - og det gør det bare endnu mere interessant og inspirerende at arbejde i dette marked.
Hård konkurrence
Transportmagasinet: Hvordan er konkurrencen på dette område, og hvordan ser I på Amazon?
- Grundlæggende mener jeg, at konkurrence er sundt, for den holder os skarpe; men jeg tror også, at vores branche hele tiden bliver "disruptet" af nye ting, der kommer ind, og trends, der bevæger sig i andre retninger. Det vil selvfølgelig give plads til nye spiller.
- Mange taler om Amazon - ja, det er en konkurrent, som er på vej i Europa; men der vil afgjort også være plads til os.
- Pakketransport er et komplekst område, for det omfatter jo også at foretage leverancer i tyndt befolkede områder. Det er den umiddelbare udfordring, vi har med hjemmelevering. Her under corona-tiden har vi oplevet en meget stor øgning i vores privatleverancer, men til gengæld har vi også lettere kunnet komme af med pakkerne, fordi mange arbejder hjemmefra.
- Vi tror ikke, at det med hjemmearbejde stopper. Vi tror, at det er kommet for at blive. Derfor er det en trend, som vi skal tage til os. Tidligere var privatlevering af pakker - det vi kalder "last mile delivery" et problemfyldt område. Nu bliver det mere tilgængeligt, og det kan give plads til nye spillere på markedet; men det kan i høj grad også skabe plads til os. Vi må bare vise, at vi er bedre end vores konkurrenter.
- Så ja, der er både plads til de "gamle" spillere, som har været på markedet i mange år; men jeg tror også, at der er plads til nye spillere, som er hurtige til at opfylde de behov, der pludselig opstår.
Samarbejde med Microsoft
Vi har startet et samarbejde med Microsoft, som går meget på at udnytte de store, cloud-basede database med "data intelligence" og "artificial intelligence". Vi kommer til at arbejde med disse data, som vil gøre det mere håndgribeligt over for kunderne at forstå, hvornår er deres pakker kommer.
Disse data kan vi bruge, vi kan planlægge leverancen bedre. Vi vil kunne forfine vores service. Det er et samarbejde, som der er store forventninger til i vores organisation. Det glæder jeg mig meget til at være en del af, siger Torsten Gadfelt.
Snart også møbler
Transportmagasinet: Kan du sige noget mere konkret om, hvordan jeres service bliver forfinet?
- I USA har man ikke bare gearet op, så man kan levere fem-syv dage om ugen; men man kan også levere markant større forsendelser. I dag kan vores system i USA håndtere madrasser og møbler.
- Det er jo ikke noget, som kan presses ned i postkassen. Det er heller ikke noget, som man bare kan stille foran døren. Der skal et helt nyt setup til at levere sådanne ting. Vi ser et behov, som ikke er dækket.
- Lige på dette område er USA markant længere fremme end os i Europa. Det er virkelig positivt at sidde i en virksomhed, hvor vi kan lære det. Og få den viden over, så vi også kan håndtere den viden i Europa.
Transportmagasinet: Så FedEx vil snart kunne levere møbler i Danmark?
- Naij, det vil jeg ikke kunne love endnu; men jeg kan love, at vi ser på, hvordan vi kan løse det voksende behov - og så at vi vil være i stand til at kunne håndtere dette e-commerce marked. Det har vi ekstremt fokus på. Det er en del af vores strategi. Det er meget tydeligt kommunikeret ud i organisationen. En stor del af væksten i USA vil stamme fra vækst i e-commerce, og den er primært genereret fra Business-to-Consumer.
Fem steder i Danmark
FedEx har fem lokationer i Danmark. Kastrup er den største. Her kommer de daglige fly ind. Dertil kommer en stor bil-terminal i Hvidovre og i Kolding. Endelig er der mindre lokationer i Odense og Aalborg.
- I Danmark flyver vi dagligt til både København og Billund, fortæller Torsten Gadfelt.
- Det samme gør vi til Oslo, Stockholm, Gøteborg, Malmø, Helsinki og Turku. Nogle steder er det de samme fly, der flyver videre. De fly, der kommer ind til København, kan godt fra Paris via Hannover. Vi flyver ikke direkte alle steder.
- Vi har stor interesse i at optimere og tilpasse vores kapacitet. Vi har et planlægnings-team, som får alle enderne til at mødes. De har været meget aktive her - især her under corona-krisen, hvor der har været enormt pres på nogle af vores trafikker. Vi har heldigvis kunnet allokere flere ressource over til disse ruter ved at rokere rundt på vores fly og vores kapacitet.
Transportmagasinet: Har I oplevet nogle restriktioner i lufthavnen på grund af COVID-19?
- Nej, ikke her i Norden. Selv om meget af den normale flytrafik har været indstillet, har lufthavnene fungeret, som de plejer.
- Vores biltransporter har dog været ramt af forsinkelser. Når myndighederne begynder at tjekke passagerer og personbiler ved landegrænserne, kommer det til at påvirke hele transportbranchen. Vi holder i den samme kø på motorvejen og benytter de samme færger.
Artiklen er en del af temaet Transportbranchens Top 2020.