23948sdkhjf

Ingen hurtig løsning for særtransporter

Der sker ikke noget nu og her. Hvis reglerne for særtransporter skal ændres, skal det ske efter aftale med kommunerne - og de vil ikke blive hastet i gennem.

Sådan lyder svaret fra justitsministeren og transportministeren til de seks organisationer, som har viderebragt de frustrationer, som transport- og byggebranchen har vedrørende de meget lange godkendelses-procedurer for særtransporter.

Selv om de to ministre afviser at gøre noget nu og her, slår de samtidig fast, at politiet skal overholde servicemålene: En særtransport skal kunne godkendes inden for 1-2 arbejdsdage.

Tårnhøje frustrationer

Frustrationerne er tårnhøje i transportbranchen og byggebranchen. Hvis en entreprenør øst for Lillebælt beder en transportvirksomhed om at flytte en større maskine, tager det  i øjeblikket 15-16 arbejdsdage at få tilladelse til særtransporten.

Det skyldes, at politiet tidligere på året gik over til at håndhæve bekendtgørelsen præcis efter ordlyden. Derfor skal vejmyndighederne – i de fleste tilfælde kommunerne - høres i forbindelse med hver eneste særtransport.

Kommunerne skal godkende

Justitsminister Nick Hækkerup og transportminister Benny Engelbrecht forklarer i brevet til brancheorganisationerne, hvorfor det er nødvendigt at håndhæve bekendtgørelsen:

”Baggrunden for høring hos vej- og -bromyndighed er at sikre, at ruten for særtransporten er fremkommelig, og at infrastrukturen på ruten kan bære den pågældende transport. Der er således tale om varetagelse af væsentlige hensyn til sikkerhed i forbindelse med fremkommelighed samt til forsvarlig forvaltning og beskyttelse af infrastrukturen.”

Vil undersøge nærmere

Ministrene skriver, at det vil blive undersøgt nærmere, om forhandlingen med kommunerne kan blive forenklet; men her og nu er de ikke parate til at imødekomme ønsket om, at de mest almindelige særtransporter kan køre uden, at der er indhentet tilladelse hos kommunerne.

I øjeblikket er reglerne sådan, at en lastbil med en højde på op til 4,1 meter, en bredde på op til 3,3 meter og en længde på op til 30 meter kan køre uden forudgående godkendelse.

Problemet stiger dag for dag

Ventetiderne er lige nu klart længst hos politiets særtransportkontor i Greve, der behandler alle ansøgninger øst for Lillebælt; men også i Jylland er der stigende ventetider. Problemet stiger for hver dag, og ATL er bekymret for, om en løsning kommer hurtigt nok.

- Forsinkelserne fører til økonomiske tab på millioner af kroner hos transportvirksomhederne og i byggebranchen. Virksomhederne står i en meget alvorlig og akut situation, som kræver øjeblikkelig handling, siger Morten Bøjesen, chefkonsulent i ATL

Servicemål skal overholdes

Ministrene giver dog en smule håb i den sidste del af svaret til organisationerne. De vil bede politiet om at stramme op og overholde servicemålene.

Rigspolitiet vil på baggrund af organisationernes henvendelser ”...følge op over for politikredsene omkring de fastlagte servicemål på området, som bl.a. indbefatter en målsætning om, at der afgives et svar hurtigst muligt og inden tidspunktet for transportens start, også selv om ansøgningen indsendes 1-2 arbejdsdage før transportens start...”

- Det må betyde, at politiet skal i gang med at flytte medarbejdere til kontorerne i Greve og Padborg, så der er mandskab nok til at behandle de mange ansøgninger, som ligger og venter, konkluderer Morten Bøjesen.

Han er dog skeptisk, for selv om politiet sætter 50 mand på opgaven, er problemerne ikke løst.

- Den nye procedure blev indført uden, at kommunerne var varslet på forhånd. Kommunerne skal også i gang med at flytte medarbejdere, hvis tilladelsen til at køre særtransport skal gives inden for 1-2 arbejdsdage, siger Morten Bøjesen.

Kran Blok ønsker løsning nu

Kran Blok, en erfagruppe under DTL, har også en kommentar til det længe ventede svar fra transportministeren og justitsministeren.

- Jeg vil gerne kvittere for svaret og den forståelse og velvilje, som de to ministrene udtrykker; men de helt akutte problemer med de lange ventetider og skævvridningen mellem transportører i Øst- og Vestdanmark består, siger Kran Bloks formand, Jan Kjelgaard.

- Vi har brug for en løsning – hellere i dag end i morgen. Det er mit klare indtryk, at både ministrene og de øvrige politikere har forstået problemernes alvor. Nu skal vi bare have slået søm i en løsning. Og det skal altså være nu.

 

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093