Danmark sakker bagud i elektrificering af lastbiler
Indenfor de sidste to måneder har både Tyskland og Sverige meldt ud, at de for alvor vil satse på en elektrificering af lastbiler. Foruden fordelene ved en høj energieffektivitet, lavt støjniveau og mangel på sundhedsskadelig luftforurening, har særligt udviklingen i batteriteknologien har gjort, at elektriske lastbiler vil blive en foretrukken teknologi i de kommende år.
- Vi bliver til stadighed overrasket over hvor hurtigt udviklingen af el-lastbiler går. Hvis vi ikke skal blive overhalet indenom af vores nabolande, er det vigtigt, at vi begynder at sætte fuld fart på elektrificeringen af lastbiler, så Danmark ikke ender som teknologisk tilbagestående, siger Daria Rivin, Rådgiver i Rådet for Grøn Omstilling indenfor Klima og Transport.
I Sverige vil man understøtte elektrificeringen. Den svenske regering har afsat 1,2 mia. SEK til allerede i 2021-22 at opsætte hurtigladere til el-lastbiler.
Samtidig er det blevet besluttet, at der på det centrale motorvejsnet skal etableres 2000 km køreledninger inden 2030 og at der inden 2035 skal dækkes 3000 km.
Der gives ydermere støtte ved køb af el-lastbiler. I Tyskland har regeringen præsenteret en plan, hvor de vil bruge næsten 40 mia. kr. på at sikre at 1/3 af de kørte km med lastbil i 2030, er baseret på el. Dette indebærer bl.a. etableringen af 4000 km køreledninger samt støtte ved køb af el-lastbiler.
- Lige nu lader det til, at Danmark bliver en stop-prop i elektrificeringen af lastbiler der kører mellem Sverige og Tyskland, og det er på ingen måde meningsfuldt, taget i betragtning, at Danmark er et af de nemmeste lande at elektrificere, grundet vores relativt korte distancer. Derfor bør vi som minimum hurtigt lægge en plan for, hvordan vi konkret kan etablere køreledninger i Danmark, så vi kan komme i gang, siger Daria Rivin.
Hun understreger, at danske vognmænd nemt kan komme i klemme, hvis Danmark ikke følger vores nabolande, og fortsætter:
- Elektrificering af lastbiler giver mulighed for at løfte vores klimaambitioner og sænke klimabelastningen fra tung transport markant. Elektrificeringen vil både gøre lastbiltransport renere og billigere. Hvis vi i Danmark ikke er klar, og ikke gør vores transportvirksomheder klar på samme måde som vores nabolande, kan danske virksomheder også hurtigt blive taberne i omstillingen, slutter Daria Rivin.
Miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling arbejder for en grøn omstilling af transport, og forventer at omstillingen af lastbiler kommer til at gå hurtigere end omstillingen af personbiler.
Online konference om elektrificering af den tunge transport
Rådet for Grøn Omstilling holder tirsdag 1. december en online erhvervskonference om elektrificering af den tunge transport.
Konferencen kører fra 9-12 hvorefter der fra 13-15 vil være workshop med mulighed for deltagerne selv at bidrage til udviklingen.
På programmet findes, foruden er oplæg fra Aarstiderne om deres praktiske erfaringer med elektrisk lastbil, også et indslag om producenternes syn på fremtiden for elektriske lastbiler, med bidrag fra Scania, Volvo og Daimler.
Mere info samt tilmelding til konferencen kan ske her.