23948sdkhjf

Skat hindrer natfærge via Frederikshavn

DFDS-færgen fra Oslo må da gerne samle passagerer op i Frederikshavn og sejle dem videre til København og omvendt - men så stiger skatten, svarer erhvervsministeren.

Det er kun skat og ikke andre regler, som forhindrer, at Oslo-færgen må samle passagerer op i Frederikshavn og sejle dem videre til København eller retur samme vej.

Det er nemlig muligt for et skib at foretage et teknisk skift mellem det danske og internationale skibsregister på et bestemt klokkeslæt, og der er ingen begrænsninger for, hvor hyppigt sådanne skift kan ske. Det slår erhvervsministeren fast.

S-profil: Tudetosset

På tværs af partiskel har to nordjyske folketingspolitikere fra S og K brokket sig over, at færgen, der ankommer fra Oslo til Frederikshavn om natten, ikke må tage passagerer op og sejle dem videre til København, når færgen alligevel sejler den rute.

- Det synes jeg er tudetosset, sagde folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S) til TV2 Nord i midten af oktober. 

- Det kan godt være, at der er en eller anden DIS-ordning, skatteregel i EU eller noget andet noget. Men måske er der mulighed for at få en dispensation, fortsatte Bjarne Laustsen, som havde taget sagen op i de relevante ministerier.  

K-politiker stillede spørgsmål

Det blev imidlertid et spørgsmål fra hans konservative folketingskollega Per Larsen (K), som nu har affødt et svar fra regeringen. Per Larsen stillede sit spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht (S):

Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere på artiklen ”Natfærge må ikke samle passagerer op: - Tudetosset, mener folketingsmedlem” bragt af TV 2 Nord den 18. oktober 2020? Og mener ministeren, at det er fordelagtigt for dansk infrastruktur, at DFDS-færgen fra Oslo ikke må samle passagerer op, når den ankommer til Frederikshavn for at sejle videre til København? 

Erhvervsministerens svar

Det blev erhvervsminister Simon Kollerup (S), som svarer. Og det gør han sådan her. 

Svar:
Jeg har naturligvis forståelse for ønsket om, at der kan sejles passagerer mellem Frederikshavn og København. Det er imidlertid op til ethvert rederi at tilrettelægge sin forretning og ruteplanlægning, så det giver mening forretningsmæssigt.

I tillæg hertil har Søfartsstyrelsen oplyst følgende, til hvilket jeg kan henholde mig:

”Et passagerskib på dansk flag vil være registreret enten i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) eller i Skibsregisteret (DAS). Et skib, der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), må ikke transportere passagerer mellem danske havne, mens en sådan begrænsning ikke gælder for skibe registreret i Skibsregisteret (DAS).

Registrering i DIS er en forudsætning for, at der kan ske beskatning i henhold til den såkaldte DIS-skatteordning. Dette vil ikke gøre sig gældende, hvis skibet er registreret i DAS, hvorimod det vil være muligt for et skib registreret i DAS at transportere passagerer mellem to danske havne.

Det er muligt for et skib at foretage registerskift imellem DIS og DAS på et bestemt klokkeslæt. Der er ingen begrænsning for, hvor hyppigt sådanne skift kan ske.”

Reglerne om registrering af skibe administreres af Søfartsstyrelsen, mens regler om DIS-skatteordningen administreres af Skattestyrelsen, afslutter ministeren sit svar.

Kilde: https://www.tv2nord.dk/frederikshavn/nat...

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203