Branchen reagerer på ny grøn transportaftale: - Det er dybt urimeligt
Regeringen har sammen med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgået en klimaaftale for vejtransport. Parterne er enige om at sigte efter 1 mio. grønne biler på de danske veje i 2030.
- Vi har indgået en særdeles ambitiøs og vigtig aftale for fremtidens vejtransport, som bringer os et stort skridt i den rigtige retning mod et mere klimavenligt og grønt Danmark. Vi sigter efter 1 mio. grønne biler og anviser vejen til at reducere vores udledning med 2,1 mio. tons CO2 i 2030. Det er en stor omlægning og et betydeligt bidrag til klimamålsætningen. Aftalen er med til at sætte gang i en grøn genstart af Danmark, siger finansminister Nicolai Wammen (S).
I vejgodstransportbranchen har flere organisationer udtalt kritik af aftalens dispositioner. Især er indførslen af en ny kilometerbaseret klimaafgift for lastbiler upopulær.
ITD: - Misset en gylden chance
ITD beklager, at regeringen og dens støttepartier har haft så meget fokus på antallet af el-biler i forbindelse med udformningen af klimaaftalen for vejtransport, at man har misset en gylden chance for at sikre en både bæredygtig og intelligent omstilling af den tunge vejgodstransport.
- Lad mig sige det ligeud: Det er meget skuffende og dybt urimeligt, at den tunge transport, der holder Danmark kørende, skal fungere som finansieringskilde til flere elbiler, når vi alle ved, hvor svært det er omstille lastbilerne frem mod 2030 uden en økonomisk håndsrækning, siger politisk chef i ITD, Henriette Kjær og fortsætter:
- Vi har igennem hele forløbet påpeget nødvendigheden af en omlægning af de nuværende afgifter, hvor infrastrukturen i langt højere grad aktivt anvendes til at fremme den grønne omstilling. Det skal vel og mærke gøres intelligent, og det må vi desværre nøgternt konstatere ikke er tilfældet med den her aftale. I stedet pålægger regeringen og dens støttepartier hårdt prøvede virksomheder højere afgifter, uden at provenuet føres tilbage, så det nu bliver endnu sværere for vognmændene at foretage de nødvendige grønne investeringer.
DTL: - Lastbilerne kan ikke bare lige skiftes ud
- Ingen kan jo være imod, at personbilafgifterne omlægges så det i højere grad bliver attraktivt at købe grønne biler. Princippet om et CO2-fortrængningskrav på brændstoffer, så det bliver mere attraktivt at købe grønne brændstoffer, giver også fin mening, siger administrerende direktør i DTL Erik Østergaard, og fortsætter:
- Men en kilometerafgift for lastbiler er problematisk. Det er en ekstrem dyr måde at opkræve skat på og det provenu der er, bør gå tilbage til det transporterhvervet, der skal betale regningen. Det er en meget lidt velkommen julegave i rent rødt gavepapir. Resultatet er at ”fodre hunden med sin egen hale – det bliver forbrugerne, der i sidste ende kommer til at betale regningen.
- Politikerne må have glemt hvem, der har kørt og sikret forsyningerne, mens resten af samfundet lukkede ned. Lastbilerne kan ikke bare lige skiftes ud, fordi alternativerne ikke findes. Vognmændene har ikke de samme alternativer teknologisk, som personbiler. Og de har i årevis været under pres for social dumping. Det er ikke rimeligt at lade vognmændene bære byrden for omstillingen, mens trængslen og de reelle CO2-udfordringer forbliver uløste, tilføjer Erik Østergaard.
SLD: - Vi er skuffede
Branchedirektør Jesper Kronborg hos SLD, der hører under Dansk Erhverv, pointerer, at SLD ikke som udgangspunkt er imod afgifter som den kilometerbaserede, der står til at træde i kraft fra 2025. Men SLD er skuffede over den måde, indtægterne fra afgiften skal fordeles:
- Vi havde gerne set, at aftalen havde været endnu mere ambitiøs i forhold den grønne omstilling af den tunge transport. Den tunge transport er en af de sværeste sektorer at omstille, og vejen dertil er både vanskelig, risikofyldt og medfører betydelige omkostninger, siger han, og fortsætter:
- Vi er derfor meget skuffede over, at provenuet fra vejafgiften ikke bliver øremærket 100 pct. til virkelig at skabe en ambitiøs grøn omstilling af den tunge transport, men i stedet omfordeles til en række andre områder. Dermed bliver det alene en skat på erhvervslivet, og det mener vi ikke er den rigtige vej at gå.
Organisationerne har dog rosende ord til aftalens afsnit om et forsøg med dobbelttrailere, som skal sættes i gang herhjemme.