Ingen bliver draget til ansvar for ulykke på Storebælt
Ingen personer eller virksomheder vil blive tiltalt for togulykken på Storebæltsbroen 2. januar 2019.
Det oplyser Fyns Politi i en pressemeddelelse.
Ulykken skete på lavbroen tidligt om morgenen den 2. januar 2019, da passagertoget blev ramt af en sættevogn, der havde løsnet sig fra sit fæste på det modkørende godstog.
Alt tyder på, at årsagen til ulykken var, at låsemekanismen, der skulle holde sættevognen fast på togvognen, ikke fungerede efter hensigten.
Der var en meget kraftig blæst på ulykkestidspunktet, men blæsten var ikke så voldsom, at toget efter de gældende regler skulle køre med nedsat hastighed.
Det har vist sig, at tilsvarende låsemekanismer har haft den samme fejl, uden der er sket ulykker. Låsemekanismen har vist, at den var "låst", selv om den reelt var ulåst.
Personalet har i disse tilfælde ikke kunnet vide, at forbindelsen mellem sættevogn og togvogn faktisk var ulåst. Efter ulykken er proceduren på området blevet ændret, skriver Fyns Politi i pressemeddelelsen.
Ulykken på Storebæltsbroen
* Ulykken skete 2. januar 07.35 på lavbroen på Storebæltsforbindelsen.
* Et lyntog på vej fra Aarhus mod Københavns Lufthavn blev ramt af dele fra et modkørende godstog og foretog en hård opbremsning på broen.
* Toget havde afgang fra Aarhus klokken 05.19.
* Der var 131 passagerer og tre medarbejdere om bord.
* Otte passagerer mistede livet, mens togpersonalet var i god behold. De dræbte var fem kvinder og tre mænd. Ingen børn mistede livet.
* 18 passagerer blev kvæstet i ulykken.
* Passagertoget blev ramt af en eller flere genstande på Storebæltsbroen, da det passerede et modkørende godstog.
* Ifølge Havarikommissionen var det en tom trailer fra godstoget, der blev blæst af og forårsagede ulykken. En manglende låsning var årsagen til, at traileren blæste af.
Kilder: DSB, Fyns Politi, Havarikommissionen og Banedanmark.
/ritzau/
/ritzau/