DTL om 2020 - Det har været rædselsfuldt!
Skal man meget kort sammenfatte det forgangne år, kan det siges således: 2020 har været et rædselsfuldt år uden fortilfælde!
Sådan lyder den klare konklusion fra DTL’s bestyrelsesformand, Martin Danielsen; men han fremhæver i samme åndedrag også to vigtige mærkesager, som blev gennemført i 2020:
- Genindførelsen af godskørselslovens bestemmelser om aflønning, der fra nytår kommer til også at gælde for udenlandske chauffører, der kører indenrigskørsel i Danmark.
- Vedtagelsen af EU’s vejpakke, hvis regler allerede er i gang ved at blive implementeret.
- Vi husker alle billederne fra Kurt Beiers slumlejr i Padborg i efteråret 2018, siger Martin Danielsen.
- Den skamfulde og dybt uetiske forretningsførelse samlede Folketinget om et krav til den daværende regering: Det skal stoppes. Og arbejdsmarkedets parter, herunder DTL’s Arbejdsgiverforening, blev bedt om at komme med en løsning.
- Det endelige resultat blev vedtaget af Folketinget i juni måned: Fremover skal udenlandske chauffører, der kører de facto-indenrigskørsel i Danmark, aflønnes på dansk lønniveau. Og altså ikke på vilkår, som kan underbyde danske vognmænd og chauffører.
- I kombination med EU's vejpakke, som blev vedtaget i juli 2020, er det de hidtil hårdeste slag mod social dumping og unfair konkurrence. Det vil alt andet lige reducere mængden af udenlandske biler og udenlandske chauffører på de danske veje.
Vi skylder vognmændene tak
- Vognmændene og transporterhvervet har lige som mange andre mærket konsekvenserne af corona-virussen/covid-19 - hårdt og kontant; men når tingene har set sortest ud, har det netop været vognmændene, der har medvirket til, at samfundet fortsat har kunnet fungere og hænge sammen, sige Matin Danielsen.
- Vognmændene og deres ansatte har knoklet for, at danskerne i en svær tid både har haft tilstrækkelige forsyninger og tjenesteydelser til rådighed, når chaufførerne trodsede smittefaren og holdt kursen på landevejen. Det skylder vi dem alle stor tak for.
Alvorlig corona-nedlukning
Efteråret har været en langt mere alvorlig affære for branchen, ifølge DTL-formanden.
- Regeringens og Folketingets beslutning om at lukke ned for syv nordjyske kommuner i november blev det første store corona-anslag mod vognmandserhvervet.
- Den reducerede bevægelsesfrihed mellem kommunerne og de hårdhændede tiltag overfor de danske minkfarme ramte vognmandserhvervet hårdt – og ikke kun i Nordjylland.
- Mange DTL-medlemmer led kraftigt, og de vognmandsvirksomheder, der har været bundet tæt op på mink-industrien, har lidt – og fortsat lider – store tab.
- Det er mit håb, at de vil blive kompenseret i passende omfang. Jeg kan love, at DTL vil gøre sit hertil.
Grønne planer skal ikke hæmme mobilitet
Martin Danielsen håber, at regeringen vil genoptage de politiske forhandlinger om infrastrukturen, når forhandlingerne om klimahandlingsplaner er slut.
- I DTL mener vi, at klimahandling ikke må forhindre handling til gavn for mobilitet.
- Den klimavenlige vinkel kan sagtens anlægges ud fra almindelige samfundsøkonomiske principper uden at skulle afvente konkrete handlingsplaner.
- Transporten betaler allerede i vid udstrækning CO2-afgifter. Desuden kommer der gang omstillingen til grøn strøm og flere el-biler på vejene. Derfor vil vejprojekternes samfundsmæssige betydning forbedres.
Kamp mod PostNord
Det forgangne år bød også på den tilbagevendende historie om eksistensberettigelsen af PostNord.
- Jeg ved godt, at en del DTL-medlemmer er afhængige af PostNord-koncernen som underleverandører; men vi kan ikke se gennem fingrene med, at PostNord reelt gør indhug på pakkedistributionen, som de frie vognmænd skal leve af.
- Det bliver en sag, som DTL følger til dørs i det nye år sammen med den øvrige branche.
Håb for særtransport
DTL-formanden sender sine varme tanker til særtransportørerne, der har været særligt udfordret i år, dels fordi de blev udelukket fra miljøzonerne, dels fordi der var store forsinkelser i udstedelse af særtransporttilladelserne, især på Sjælland.
- DTL har været dybt inde i sagerne, som har fundet en løsning. Det arbejde fortsætter ufortrødent.
- Det samme gælder dyretransportørerne, der hele året har bøvlet med spørgsmålet om transportegnethed og de urimelige bøder. Vi har forhåbninger til en bedre dialog med den nye fødevareminister, og jeg garanterer, at DTL fortsætter arbejdet også i det nye år, slutter Martin Danielsen.