Leasingfirma erkender fejl: - Nogle kunder er blevet opkrævet for meget
Leasingselskabet Nykredit Leasing, der er ejet af Nykredit-koncernen, har fundet fejl i selskabets beregninger af morarenter, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Derfor vil Nykredit Leasing de kommende måneder kompensere de ramte kunder.
- Vi har fundet fejl i vores systemer omkring beregning af morarente, hvilket har betydet, at nogle kunder er blevet opkrævet for meget. Så snart vi blev opmærksomme på problemet, har vi standset opkrævningerne, rettet fejlene, og vi begynder nu at ringe til kunder, der har betalt for meget, for at kompensere dem. Det forventer vi at være færdige med inden udgangen af marts, udtaler direktør Mik Kristensen.
Helt konkret består fejlene i, at der er beregnet morarenter af et for højt beløb. I nogle tilfælde er der også brugt en for høj rentesats og/eller beregnet morarenter pr. påbegyndt måned i stedet for faktiske dage. Endelig er det konstateret, at privatkunder har betalt et for højt rykkergebyr fra 2001-2009, og ca. 40 kunder har ikke fået indberettet procesrenter, oplyser Nykredit Leasing.
Selskabet forventer, at fejlen omfatter ca. 1800 privatkunder og 2900 erhvervskunder, der i alt skal have betalt omkring 800.000 kr. for meget i perioden, der dækker helt tilbage til Nykredit Leasings etablering i 2001.