Oldermand: 2021 kan kun blive bedre
- Meget har jeg set i mine 50 år som medlem af Vognmandslauget; men intet år har på nogen måde blot mindet om det år, vi lige har forladt.
Sådan siger Jørgen K. Jensen, oldemand i Kjøbenhavns Vognmandslaug i en nytårsudtalelse.
- Ingen havde forstillet sig gader og veje ligge øde hen, som de gjorde i marts, da den første Corona lock-down var en realitet. Det er da også første gang set, at et førerhus har lignet en operationsstue fyldt med mundbind, håndsprit og hvad vi ellers har været udsat for.
- Mens store dele af samfundet har ligget stille, har hjulene rullet. Varer er blevet leveret. Vognmænd og chauffører har passet deres dont og sikret, at samfundet ikke er gået helt i stå. Lad os derfor for en gang skyld klappe os selv bare lidt på skulderen og give ”tommelfingeren opad” til vores egen branche, der sammen med sundhedspersonale i sygehussektoren, kassedamerne i supermarkederne, og nogle få andre sektorer, har sørget for at Danmark har fungeret, selv i Corona´s skygge.
- Som oldermand i Vognmandslauget vil jeg sige jer alle en stor tak for den indsats, der har været ydet, fortsætter Jørgen K. Jensen.
Chaufførers løn
- Selv om Corona har fyldt det meste i året der gik, er det dog også værd at hæfte sig ved nogle andre forhold, som vil få, indflydelse på vores arbejde som vognmænd i tiden der kommer.
- Hvis nogen kan huske, så var transportsektoren på mediernes forsider for et par år siden med billederne fra Kurt Beier Transports slum-lejr for udenlandske chauffører i Padborg. Det handlede ikke kun om uhumske indkvarteringer, men også om lønninger der blot var en brøkdel af danske medarbejderes løn.
- Det blev der grebet ind overfor i 2020 i en kombination af dansk lovgivning og den vejpakke, der blev vedtaget i EU. Nu har vi blot til gode at se en effektiv opfølgning på disse regler, så vi i fremtiden kan konkurrere på lige vilkår – men en sejr, det var det, hvor ikke mindst DTL ydede et væsentligt bidrag.
Miljøzoner
- Juli var også tidspunktet, hvor de skærpede miljøkrav i miljøzonerne blev indført.
- Det var ikke nogen køn historie, og ikke mindst vognmænd med dyre specialopbygninger har kæmpet en indædt kamp for blot en smule forståelse hos myndighederne. Det er der ikke kommet meget godt ud af til nu, og fra begyndelsen af 2022 skærpes kravene yderligere.
- Skal jeg pege på et enkelt – men vigtigt – lyspunkt, skulle det være at der nu – måske endeligt – er lys for enden af Havnetunnelen. Det bliver ikke i min tid som Oldermand at projektet realiseres, men jeg vil følge så meget mere med i udviklingen fra sidelinjen.
Kun ét medlemsarrangement
- Vi har af indlysende grunde ikke afholdt mange medlemsarrangementer i 2020, men et enkelt blev det da til i februar, hvor et velbesøgt møde med Jacob Forman om opstrammede bødevilkår for sikkerhedskritiske fejl.
- Vores laugsforsamling måtte rykkes fra marts til september, men afholdt blev den da – tak til de af jer der risikerede at mødes med kolleger iført mundbind og god appetit !
- Det er mit – og helt sikkert også alle andres – håb, at 2021 bliver året hvor vi, sikkert langsomt, men dog målrettet, kan vende tilbage til mere normale forhold, at vacciner vil løsne grebet og give os muligheder for også at kunne mødes igen, og, hvem ved, turde give en krammer.
Sidste Laugsforsamling
- Lige nu er planen at vi afholder Laugsforsamling 2021 torsdag den 18. marts i Moltkes Palæ midt i København. Det bliver min sidste Laugsforsamling, så jeg ser både frem, men er også lidt vedmodig, ved udsigten til at skulle takke af fra et livsværk på denne dag. Jeg vil derfor opfordre alle laugsbrødre, og søstre, til at møde op på dagen, og – måske – få et kram fra en afgående Oldermand.
- Må jeg med disse bemærkninger ønske dig, din familie, din virksomhed og dine medarbejdere et rigtig godt nytår 2021, slutter Jørgen K. Jensen.