TEST: Den smidige tømmerbil
For mange vognmænd og chauffører er DAF ofte forbundet med store trækkere til langtursfart. Det er i hvert fald den lastbiltype, som DAF har stor succes med på de fleste markeder i Europa.
Det hollandske lastbilmærke vil gerne gøre sig gældende i andre typer lastbiler også. For tiden satser DAF stærkt på biler til bygge- og anlægsbrancnen.
Ingeniører i Holland kendt for at være små troldmænd, når det kommer til robusthed og teknik, så vi var spændte på vores testkørsel i sidste uge af en DAF CF340 opbygget som tømmerbil.
CF-modellen har en del år på bagen. Den kom til verden i 1998 som arvtager for DAF 65/85. Den er med jævne mellemrum blevet opgraderet, så i dag er CF en topmoderne model med det nyeste inden for sikkerhedssystemer og komfort.
I den 6-cylindrede udgave havde DAF CF oprindeligt en motor på 12,6 liter og senere 12,9 liter. Da Euro-6 kom til i 2013, kom skiftet på MX-11 og 10,8 liter. I 2017 kunne man vælge mellem fire MX-11 motorer i spændet fra 300 til 410 hk.
MX-motorerne er udviklet i samarbejde med DAF’s amerikanske moderselskab PACCAR, som også anvender dem i de amerikanske Kenworth og Peterbilt lastbiler.
Siden 2014 har DAF brugt ZF Traxon gearkasse, og det er da også den, der sidder i vores testkøretøj.
I dag tilbydes bilerne med en lang række pakkeløsninger, som også betyder gode rabatter på det enkelte udstyr i forhold til at købe det enkeltvis. Dertil kommer service- og reparationsaftaler som for eksempel Care og FlexCare, som DAF betegner dem.
FAN - én af mange udgaver
DAF er kendt for at være en konkurrencedygtig lastbil både i basisudgaverne og i specialudgaver, hvor DAF har et helt arsenal af betegnelser for deres udgaver.
Således har den CF-model, som vi her har prøvekørt, betegnelsen FAN, som står for en 3-akslet forvogn med 9-ton foraksel og styrbar bageste aksel. Den kombination sikrer god manøvredygtighed og er specielt velegnet til smidig kørsel på byggepladser. Derfor er denne model blevet populær hos trælasthandlerne. Hos DAF-forhandler Nyscan i Køge kalder man også denne model for en typisk "tømmerbil." Det var også her, at vi fik lov at låne bilen en eftermiddag til vores prøvekørsel.
Selve opbygningen af tømmerladet er foretaget af Lavmands i Ringsted. Desuden var der monteret en 26 ton/meter HMF-kran på bilen.
Lille vendediameter
Et af DAF’s kendemærker er en meget lille vendediameter, og det gjaldt også testbilen her. Den var ganske smidig med et styreudslag på 49 grader. Det giver en vendediameter på 8,7 meter - og det er ifølge DAF en hel meter mindre end gennemsnittet for denne klasse. Vi kørte blandt rundt på Køge havn, og her havde vi ikke problemer med at vende bilen på et smalt og blødt område.
Her var vi glade for antispin-systemet, men vi kunne også tilkoble differentialespær på bagakslen. Dertil kommer krybegearene både frem og bak. Gearene vælges på en drejeknap på instrumentbrættet.
Sparer på brændstoffet
Teknisk var bilen udstyret med en 6-cylindret 341 hk MX-11 motor med et drejningsmoment på 1.500 omdrejninger mellem 900- og 1.400 omdrejninger. Dette drejningsmoment er med til at reducere brændstofforbruget i forhold til andre motortyper.
Motoren har også en rigtig god trækkraft, hvilket vi var glade for på vores landevejs- og motorvejstur syd for Køge. Vores testkøretøj var som nævnt udstyret med en ret stor 26 ton/meter HMF-kran, men den stjæler også noget af nyttelasten og brændstoføkonomien.
Når vi nu snakker brændstoføkonomi og nyttelast, skal det bemærkes, at DAF på denne CF-model anvender en hel del letvægtsmaterialer - og så bruger man hule knastaksler i motoren.
Bilen skal til service hver 200.000 km.
I rundkørslerne og svingene var vi glade for motorbremsen, så vi sparede på bremserne. Der er i øvrigt ventilerede skivebremser hele vejen rundt. Bilen havde parabelfjedre fortil og luftaffjedring bag. I lad-opbygningen var der desuden monteret to aflåselige Bevola bokse plus strøkasser fra samme firma.
Komforten er god
Bag det multijusterbare plast-rat sidder vi i en luftaffjedret sæde med fin komfort - således med armlæn og varme samt med justerbar skulderstøtte.
Bilen har også 5 tommer TFT farvedisplay med informationer til chaufføren - bl.a. hvor økonomisk, der bliver kørt, som vises med grønne farvefelter.
Vi kører i en bil med dagførerhus, så ingen muligheder for køje her. Men der er flere aflæggepladser - bl.a. en lille box på motortunnelen. Dertil kommer taglem.
Artiklen er en del af temaet Test.