Forældede vægt-regler begrænser klimaindsatsen
- Der er blevet talt længe nok om transportbranchens klima-indsats. Nu er det på tide at gøre noget ved den – og det handler ikke kun om, at vognmændene skal køre i elektriske lastbiler. Det handler om, at de skal kunne udnytte deres nuværende materiel optimalt til at skabe klimaforbedringer.
Sådan lyder det fra ITD’s politiske chef Henriette Kjær inden de klimaforhandlinger, som branchen og politikerne begynder i løbet af ganske få uger. Hun mener, at de nuværende regler om vægt og dimensioner er ved at være gammeldags set i lyset af de alvorlige klimaforandringer.
- Vores branche vil rigtig gerne omstille sig; men får ikke rigtig noget hjælp til det – og sådan som reglerne er i dag inden for vægt og dimension besværliggør det en omstilling til mere grønne drivmidler – simpelt hen fordi totalvægten bliver for høj.
- Det er derfor, at vi forslår at det skal være tilladt med en højere totalvægt for lastbiler, der kører med alternative brændstoffer. Lastbilerne skal også have mulighed for at være lidt længere, siger hun og giver et par konkrete eksempler.
- Hvis man for eksempel skal have sat en LNGtank på en lastbil, bliver den længere, end reglerne giver mulighed for. Hvis du vil have en elektrisk lastbil, er den væsentligt tungere end diesellastbiler – og så kan du ikke have lige så meget gods med.
- Vi synes, det er på tide, at politikerne følger med her og giver erhvervet mulighed for at omstille sig.
Ni konkrete anbefalinger
ITD har lagt ni konkrete anbefalinger frem, som hvis politikerne vedtog dem – næsten omkostningsfrit ville kunne spare mange tusinder ton CO2.
- Vi prøver at gøre det nemt for politikerne, fortsætter Henriette Kjær. Vores anbefalinger er inspiration til politikerne, når de skal til at arbejde med vægt og dimensionsbestemmelserne. De ni anbefalinger er, hvad vores branche har behov for, så de kan køre mere grønt og lave mere kørsel for de samme penge.
De ni anbefalinger er:
- Kørsel med dobbelttrailere.
- Optimer brugen af modulvogntog.
- Arbejd for, at anvendelse af modulvogntog vil også ske internationalt.
- Tilpas totalvægten for lastbiler, der kører på alternativt brændstof som el, gas, HVO mv.
- Forlængelse af tilladt længde for standardvogntog med alternative drivliner
- Forøgelsen af vægtgrænsen for 4-akslede biler
- Forøgelsen af vægtgrænsen for 5-akslede biler til 40 ton.
- Fjern kravet om mindste lastevne på en lastbil.
- Forøgelsen af længden af vogntog med kran.
Ingen argumenter imod
TR: Har I forhåbning om, at alle ni anbefalinger bliver gennemført?
- Ja, det har vi, svarer Henriette Kjær.
- Det er mere end en idéliste. Vi mener faktisk at tiden er kommet til, at man begynder at rykke på dette her. Jeg synes ikke, der er nogle argumenter, der taler imod. Alle anbefalingerne kan forbedre miljøet og klimaet. Vi skal have CO2-udledningen bragt ned inden for vores branche også.
- Det eneste, politikernes kan komme til at bekymre sig om, er, at nogle af forslagene giver mere vejslid. Jo tungere vogntogene er, jo mere slider det på vejene. Det vil selvfølgelig koste nogle penge; men sammenlignet med, hvad man får på klimasiden, så er der ikke noget at betænke sig på.
Grønne klimabiler
Transportmagasinet: Nogle af forslagene går på at gøre lastbilerne længere og tungere. Tror du ikke, at der stadig er nogle politikere, som mener, at lastbiler er dræbermaskiner?
- Nej, det tror jeg faktisk ikke. Mange ting har ændret sig siden 2006 og 2007, da vi diskuterede for eller imod modulvogntog. Jeg tror, at mange i dag ser modulvogntog grønne klimabiler og er trygge ved, at de kører på særligt godkendte strækninger, der er indrettet til modulvogntog. Der er jo overhoved ikke sket nogen personskade med modulvogntog i den periode, de har kørt. Modulvogntoget indgår ikke i flere ulykker end andre lastbiler, snarere tværtimod. Det er et meget sikkert køretøj.
- Nu må vi alle sammen bakke op om nogle løsninger, der får bragt drivhusgasserne ned.
Sendt til politikerne
Transportmagasinet: Hvordan har I tænkt jer at gribe dette arbejde an?
- Vi har sendt vores anbefalinger politikerne, vi har sendt dem til Folketingets Transportudvalg og til transportministeren. Vi siger det, som det er: Gennemfør dette, og er I med til at foretage en grøn omstilling af vejgodstransporten.
- Senere på måneden er ITD og de andre transportorganisationer indkaldt til forhandlinger med Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen. Her tager vi også kataloget med de ni anbefalinger med.
Nødvendigt at gøre grøn omstilling mulig
Transportmagasinet: Tror du, at forslagene bliver vedtaget?
- Ja, det tror jeg faktisk. Det er sund fornuft. Politikerne bliver nødt til at gøre det er muligt for branchen at omstille sig til grønne drivmidler. Alt andet vil være galimatias.
- Desuden er de svenske forsøg med dobbelttrailere så positive. Vi ved helt konkret, at vi årligt vil kunne opnå en CO2-fortrængning på 110.000 ton CO2. Samtidig vil vognmændene spare op til 250 millioner kroner årligt på brændstofindkøbet. Det er klimaforbedringerne, der er til at tage at føle på.
- Jeg mener også, at den med de 5-akslede køretøjer og 40 ton totalvægt ligger lige til højrebenet.
Transportmagasinet: Den med de 5-akslede har man talt længe om…
- Ja, der er snakket nok, afbryder Henriette Kjær. Nu må politikerne skride til handling! Jeg tror, at embedsmænd og politikere er ved at vænne sig til tanken. Der er behov for, at vi får øget totalvægten til særligt de specialbyggede køretøjer, der kører med tungt udstyr.
- Så ja… vores katalog med de ni anbefalinger er nogle helt konkrete og praktiske forslag, som politikerne nærmest uden omkostninger vil kunne gennemføre og hjælpe branchen til at komme med nogle solide klimaforbedringer, slutter ITD’s politiske chef.
Se ITD’s vægt- og dimensionskatalog her:
https://itd.dk/media/5280/itd_vaegt-_og_dimensionskatalog_2021.pdf