23948sdkhjf

Selv med 56 ton går det bare derudaf

Det er ikke hver dag, man må låne nøglerne til den nok rappeste lastbil i landet - og så endda den første af slagsen herhjemme. For den lysegrønne FH16 fra Grenaa er den første i Volvos nye modelserie med danske nummerplader.

Chauffør Ejner Johnsen fra vognmandsforretningen Gert Svith A/S i Grenaa er svært fornøjet med sin nye Volvo FH16 bogietrækker med 750 hk. Selv med 56 tons går det bare derudaf.

- I 1990’erne kom de færreste trækkere over motorvejsbakken ved Ejer Bavnehøj med mere end 30 km/t. I min nye grønne FH 16-750 kører jeg 80 km/t uden problemer, siger chauffør Ejner Johnsen, som har fået rådighed over den nye Volvo-trækker.

Denne model blev "født" på fabrikken i Göteborg i begyndelsen af sidste år; men så kom corona-krisen - og alle præsentationer af de nye Volvo-lastbiler blev udskudt - igen og igen. Der var ellers tale om Volvo Trucks største samlede satsning nogensinde: Fire lastbiler på én gang -Volvo FH, FH16, FM og FMX.

Den første FH16 endte hos Volvo Danmark som demo-bil til kundepræsentationer rundt om i landet - med selektive testmuligheder for kunder og for korte testkørsler for dansk fagpresse.

Hos Gert Svith i Grenå ville man gerne byde på den kraftige Volvo 6x2 trækker, og det sørgede lastvognssælger Hans Petersen hos Volvo Truck Center i Randers for. Her sørgede man også for at arrangere opbygning, indretning og klargøring - og selvfølgelig lakering i Grenaa-virksomhedens kendte grønne farve hos "Vognmaleren Randers."

Fra 44- til 56 ton

Transportmagasinet prøvede den nye FH16 ved demokørslerne sidste sommer - og fik fornylig oplevelsen genoplivet i Grenaa sammen med chauffør Ejner Johnsen.

Dengang var det en anden oplevelse med en totalvægt på kun 44 ton. Nu kører den dagligt med fuld last på 37 ton i den 4-akslede randrusianske AMT trailer - og en totalvægt på 56 ton.

- Tipladet er måske lidt tungt i sig selv, men det er meget solidt - og der har aldrig været fejl eller revner, understreger Ejner Johnsen.

Kører i 10-12 år

Han har arbejdet hos Gert Svith i ni et halvt år, og her er det de tunge lastbiler, det handler om - hver dag - for der er nok at køre med blandt andet i forbindelse med de mange nybyggerier i Aarhus-området.

Ejner Johnsen fik sin FH16 den 22. januar i år, hvor den havde rundet 6.200 kilometer som demobil, men det jo ingenting, når bilerne i virksomheden oftest kører 100.000 kilometer om året.

Lastbilerne plejer at køre i 10-12 år, før de udskiftes, så da Ejner Johnsens gamle Volvo FH16 fra 2011 kun havde rundet 826.000 kilometer, da den nye FH16 landede i Grenå, så kører den videre med én af de andre chauffører i virksomheden bag rattet. Bilen er stadig driftssikker.

Mere økonomisk

- Jeg har kørt 5.400 kilometer i den nye FH16, så den har snart rundet 12.000 kilometer. Trods bedre trækkraft kører den nye bil 2,1 km/l, hvor min gamle FH16 kørte 1,7 km/l - mest med motorvejskørsel, siger Ejner Johnsen.

Den nye lastbil trækker fra 1.000 omdrejninger - og ved topfart kun 1.150 omdrejninger. Vi må sige, at her er tale om et køretøj med masser af overskudskraft og samtidig fornem komfort - og så med en opdateret instrumentering.

Teknikken i den nye FH 16 er stort set uændret i forhold til tidligere, men man kan vælge nye akselkonfigurationer - blandt andet en ny 38-ton løftbar bogieaksel og nye krybegears-funktioner.

Blænder selv op og ned

Øget lastkapacitet for forakslen samt løbe- og pusher-aksler med bedre styrevinkler forbedrer både manøvredygtigheden og produktiviteten i den nye Volvo FH16.

Ejner Johnsen roser også den nye teknik blandt andet det adaptive fjernlys, så man aldrig skal tænke på at blænde ned for modkørende. Det gør teknikken selv.

Fortsætter side 24

Fortsættelse fra side 23

Det er udvendigt, at der er sket mest, når det gælder design - nu med V-formede forlygter, der har krystallignende effekt.

Mere råt design

Frontgrillen er ændret i FH 16 med kraftige lodrette køleribber, der giver et mere råt look. Samtidig er forlygtehusene blevet placeret lidt længere ude i siderne for at give bilen forbedret aerodynamik.

Den nye lastbil er udstyret med digitalt bak- og læssekamera, der gør dagligdagen lettere og sikrere. Dertil BLIS blindvinkelkamera til at holde øje med andre trafikanter.

Også kørslen er blevet lettere med Volvos dynamiske styring. Det gør arbejdet bag rattet til en leg - uden at bruge for mange kræfter. Vi skal også nævne bilens VEB+ motorbremse. Men også sikkerhedsniveauet er i særklasse - bl.a. med adaptiv fartpilot fra 0 km/t.

12 tommer farveskærm

Det elektroniske bremsesystem (EBS), som er en forudsætning for sikkerhedsfunktioner såsom kollisionsadvarsel med nødbremse og elektronisk stabilitetskontrol, leveres i øvrigt nu som standard.

Ejner Johnsens FH16 har desuden læderaptering, mikrobølgeovn og køleskab. Den 12 tommer farveskærm med navigation styrer kommunikation og transportinformation - samt det 400 watt kraftige musikanlæg.

Man kan vælge mellem fire forskellige skærmvisninger, afhængigt af kørselssituationen og de oplysninger, man ønsker at få vist. Man kan også vælge at bruge betjeningsknapperne på rattet, gennem stemmestyring eller direkte via touchscreen og skærmens kontrolpanel. Der er rart i førerhuset hele året - det sikrer klimaenheden, som er sensorstyret med kulfilter.

Første FH model i 1993

Den første Volvo FH lastbil kom i øvrigt på markedet i august 1993 og var et kvantespring i forhold til den tidligere F-serie med F10, F12 og F16.

FH 16 har altid været toppen af modelprogrammet - og allerede tilbage i 2011 blev den første udgave med 750 hk lanceret. FH 16 fås også med 550- og 650 hk.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219