23948sdkhjf

Avanceret trailer til GP Transport

En avanceret Pacton-trailer førte til en endnu mere avanceret Pacton.

Hydraulisk VSE-styring, to styrbare aksler, to løftbare aksler, beslag til medbringertruck, optimeret vægtfordeling, hævetag med integreret afisningssystem, centralsmøring , 36,5 tons XL-godkendelse, …, nej der mangler ikke noget på GP Transports seneste Pacton gardintrailer fra Korsdal Trailer i Ans.

For et par år siden fik GP Transport i Rødkærsbro leveret Danmarks første 4-akslede gardintrailer med 32 ton XL-godkendelse, som gør det muligt at køre med bigbags, paller mm uden ekstra surring.

Det var en avanceret Pacton TBD 454, og den har kørt så godt siden leveringen, at manden bag GP Transport, Gert Poulsen, nu har fået leveret en endnu mere avanceret Pacton gardinsættevogn af Henrik Korsdal.

- Den nye gardinsættevogn er af typen TWD 454 og er bygget på erfaringerne med vores første Pacton, siger vognmand Gert Poulsen.

- Vi kører meget med blandt andet træpiller, foderstoffer og gødning i bigbags og på paller. Med 10-15 daglige aflæsninger er det vigtigt, at opbygningen er skræddersyet til hurtig aflæsning med medbringertrucken ude hos kunderne.

Hurtigere at læsse og losse

- Vi læsser kun ind og ud af venstre side, og med det smarte hurtig-opluk på gardinet sparer vi meget tid i forhold til traditionelle lukkebeslag. Samtidig gør det hydrauliske hævetag i venstre side det også nemmere og hurtigere at læsse og losse, fastslår Gert Poulsen.

For at optimere vægtfordelingen er akslerne på den nye trailer placeret endnu længere bagude og tættere sammen end på GP Transports første Pacton.

Avanceret styring

Ved 56 ton vogntogsvægt er de cirka 33 ton nyttelast perfekt fordelt med 26 ton på trækkeren og 30 ton på traileren.

Det kunne give udfordringer med manøvreevnen, men det er løst ved, at de to bageste aksler er forsynet med hydraulisk VSE-styring. Samtidig kan de to forreste af de fire aksler løftes ved hjælp af en en kontakt i førerhuset. Dermed kan Gert Poulsen komme rundt selv under snævre forhold uden at pløje kundernes gårdspladser op - og uden at slide unødigt på dækkene.

- På min første Pacton er der mekanisk Tridec-styring på den bageste aksel. På den nye fungerer den hydrauliske VSE-styring endnu bedre, siger Gert Poulsen og tilføjer, at han endda kan styre akslerne manuelt fra førerpladsen.

- Dét er bare godt, fastslår han.

XL-godkendt til 36,5 ton

For at opnå XL-godkendelse skal traileren have særlig forstærket forsmæk, gardiner og bagdøre.

- Gert Poulsens nye trailer har fire flytbare sidestolper i hver side, og det er med til at give den ekstra styrke, sammen med forstærkningen i taget. Hurtig-opluk systemet er TÜV godkendt til 36,5 tons sammen med traileren, forklarer Henrik Korsdal, der er officiel importør af de hollandske Pacton-trailere i Danmark og Norge.

- Lige som på sin første Pacton har Gert Poulsen også denne gang valgt at få monteret det såkaldte Roof Safety airbag-system, RSAB, der ved hjælp af en lang, oppustelig slange under presenningtaget holder det fri for is og sne ved parkering ved vintertide.

Inden parkering pustes Roof Safety airbag’en op med lastbilens trykluftsystem og presser taget op i en spids, så vand og sne ikke samler sig på taget. Dermed minimeres risikoen for, at der falder isklumper af traileren under kørslen til fare for andre trafikanter. Så alt i alt er det vist endt med en ganske vellykket trailer, fastslår Henrik Korsdal beskedent. 

Fleksibel til andre typer gods

Selv om traileren er XL-godkendt, og godset derfor ikke nødvendigvis skal surres, har Gert Poulsen for en sikkerheds skyld specificeret den med masser af surringsøjer i kantskinnen i begge sider. Dermed er den altid klar til at køre andre typer gods, der kræver traditionel lastsikring med spændbånd.

Samtlige lygter på traileren er af strømbesparende LED-type med lang levetid, lige som der er tænkt på nem vedligeholdelse takket være centralsmøring af akslerne. Hele traileren inkl. fælge, chassis, kofanger samt opbygning er metalliseret inden lakering i originale Scania-farver. Det er jo heldigt, da trailerens skal køre efter Gert Poulsens Scania R 520 i præcis de samme farver.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093