Køber otte gas-lastbiler
En af landets førende internationale transportvirksomheder investerer nu i otte nye biogaslastbiler, der skal gøre indhug i virksomhedens CO2-udledninger.
Det er Alex Andersen Ølund fra Odense, som står bag investeringen.
Biogas-lastbilerne skal blandt andet køre med blomster og grønt fra landets gartnerier til detailhandelen med udgangspunkt i virksomhedens distributionscenter i Odense.
- Vi er utroligt stolte over, at vi nu kommer i gang med at reducere CO2-udledningerne fra vores transporter, siger direktør Michael Gregersen fra Alex Andersen Ølund A/S
- Det har længe været vores overordnede strategi at omstille vores transporter, og nu tager vi det første store skridt.
Meget få grønne alternativer
Ifølge direktøren bliver der stillet krav til klimavenlig transport, men det er stadig en udfordring at gøre transporten grønnere herhjemme.
- Der vil gå mange år før el og grøn brint finder vej til den tunge transport i Danmark, og virksomheden ser derfor flere fordele ved biogassen for at lave et lavere CO2-aftryk.
- Det er en teknologi, som vi kender fra udlandet, siger Michael Gregersen.
- Gaslastbiler er meget udbredt i Tyskland, Holland, Sverige og Norge. I Danmark er den store udfordring dels prisen på biogas, Dels den højere pris for gaslastbilerne. Endelig er der alt for få tankstationer, der sælger gas.
Gas-tankstation i nærheden
- Den type biogaslastbil vi kører med kræver, at vi tanker oftere end vi gør med diesellastbilerne. Så vi er nødt til at have en tankstation i nærheden af vores ruter for at undgå at bruge for lang tid på at tanke, forklarer Michael Gregersen.
Udledning fra 60 personbiler
Biogas til transport giver store fordele for både klimaet og miljøet – en lastbil på biogas kan spare klimaet for CO2-udledningen svarende til hvad op til 60 dieselpersonbiler udleder. Samtidig støjer en gasmotor mindre end dieselmotoren og den lever op til de stadig skrappere krav i miljøzonerne.
- Kundernes interesse for de nye biogaslastbiler er stor, da de også ønsker at begrænse udledningen fra deres kørsler. Vi mener, at der er mange fordele for både vores kunder og os med dette tiltag. Vores chauffører er også positive over skiftet til biogas. Bilerne er meget støjsvage og nogle gange kan de være i tvivl om motoren er i gang. Det er godt, når vi gerne vil tage hensyn til beboerne i de områder, hvor vi kører, fortsætter Michael Gregersen.
Kræver politisk opbakning
Trods de store klimafordele og interessen fra kunderne, er der udfordringer med økonomien i at køre på biogas.
Biogas er væsentlig dyrere end diesel, og der er behov for flere tankstationer langs de danske veje for at udskiftet en større del af lastbilerne til biogas.
- Vi har sammen med vores leverandør af biogas fået tilskud fra Vejdirektoratets pulje til omstilling af erhvervstransport til køb af lastbilerne, siger Michael Gregersen.
- Vi kan fremover påfylde biogas på en tankstation beliggende på vores grund, hvilket gør det effektivt og nemt for os i en travl hverdag; men samlet set er det dyrere at køre på biogas. Derfor skal der ske noget fra politisk side for at sikre, at endnu flere biogaslastbiler kommer på de danske veje.