Nu kan alle tale samme sprog om klimaet
Vejdirektoratets nye værktøj til at analysere og opgøre CO2-udledninger ved planlægnings-, anlægs- og driftsfasen af de store veje bliver nu en fælles standard for, hvordan man foretager CO2-analyser ved alle former for projekter og aktiviteter på infrastrukturområdet herhjemme.
Det oplyser områdechef Gert Ahé fra Vejdirektoratet efter et møde med en lang række aktører fra infrastrukturområdet, herunder Banedanmark, Bygningsstyrelsen, kommuner, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Dansk Industri, Asfaltindustrien og Dansk Beton.
- Hvis vi som nation skal lykkes med at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent i 2030, er det vigtigt, at vi taler samme sprog, så vi kan arbejde ensartet med klimamål på tværs af brancheskel, siger Gert Ahé.
- Her vores nye værktøj, det såkaldte VejLCA, yderst velegnet, fordi det er overskueligt og brugervenligt og baseret på den velkendte Excel-platform, der anvendes bredt.
Kan beregne CO2-emissioner
Værktøjet kommer fremover til at hedde InfraLCA. Det kan beregne CO2-emissioner ved en given aktivitet. Dermed kan bygherrer og entreprenører stille krav om CO2-besparelser i udbud og indkøb.
Vejdirektoratet har allerede taget InfraLCA i brug til beregningen af klimaeffekterne på forskellige større projekter såsom Nordhavnstunnellen, en mulig ny Kattegatforbindelse og nedrivningen af den gamle Storstrømsbro.
Og nu rulles værktøjet altså bredt ud til hele infrastrukturområdet.
Samarbejde er allerede startet
- Det er jo velkendt, at infrastrukturområdet – ikke mindst transportsektoren – direkte som indirekte er en af de store CO2-udledere herhjemme. Derfor er det vigtigt, at vi løser vores del af opgaven med at nedbringe udledningen frem mod 2030, fortsætter Gert Ahé.
Vejdirektoratet allerede igangsat samarbejder med styrelser, kommuner, industrier, brancher, m.fl. med det formål netop at ensarte klimaarbejdet i Danmark. Dette samarbejde skal sikre, at der på nationalt plan arbejdes ud fra samme tilgang inden for det generelle klimaarbejde for eksempel angående datagrundlag, analyseværktøj og metodevalg.
Herudover implementerer Vejdirektoratet også InfraLCA til anvendelse i de nye klimakrav, som Vejdirektoratet vil stille i kommende udbud.
Vejdirektoratet vil løbende udgive nye versioner af InfraLCA, som forventes opdateret minimum én gang årligt på baggrund af nye data og funktionsmuligheder.