Hanstholm gør klar til ny godsrute over Nordatlanten
Sent fredag aften var der atter forbindelse mellem Torshavn på Færøerne og Hanstholm Havn.
Det skete, da det knap 100 meter lange containerskib ’Vantage’ anløb fra Torshavn med den første last containere med fersk og frossen fisk fra Færøerne.
- Fra vores side er den nye rute en super vigtig satsning, der skal øge vores andel af den samlede transport af fisk fra Færøerne til kontinentet via Danmark, fortæller administrerende direktør Bogi P. Nielsen, Faroe Ship, der er det færøske datterselskab af islandske Eimskip, som driver et udstrakt net af godsruter i det nordatlantiske område.
- Vores kunder ser positivt på den nye rute til Hanstholm, som vil gøre det muligt at udskibe færøsk fisk fra Torshavn onsdag og få den frem til de sydeuropæiske markeder om søndagen, siger Bogi P. Nielsen.
Kort sejltid
Eimskip anløber allerede havnen i Aarhus, men når Hanstholm Havn er valgt som anløbshavn for den nye rute, skyldes det en vigtig ting. Det er den havn i Danmark, hvor sejltiden fra Færøerne er kortest.
- Det betyder meget, siger Bogi P. Nielsen og tilføjer, at den nye rute til Hanstholm kan gavne Eimskips nuværende rute fra Aarhus.
- Den kan være et alternativ for gods til Færøerne, som ikke kan nå vores fredagsafgang fra Aarhus. Det kan så sendes via Hanstholm, når vi returnerer til Torshavn lørdag morgen, siger han.
’Vantage’ skal ikke blot sejle mellem Torshavn og Hanstholm. Mellem to anløb i Hanstholm når skibet også en tur fra Torshavn til Scrabster i Skotland. Og det åbner mulighed for at bringe mere gods til Hanstholm.
- Og vi ser på mulighederne for at transportere fisk fra Scrabster via Torshavn til Hanstholm, siger Bogi P. Nielsen , som er indstillet på, at den nye rute skal bygges gradvis op.
- Jeg er spændt, tålmodig, men også realistisk. Vi forventer en stille start og så vil tingene udvikle sig, siger han.
Administrerende direktør Jesper Sandahl, Eimskip i Aarhus, forklarer, at den nye Torshavn-Hanstholm rute åbner nye muligheder, som det hidtil ikke har været muligt at udnytte i det eksisterende rutenetværk - og andre end blot den kortere transporttid.
Ubrudt fødekæde
- Vi kan håndtere fisken i en komplet, ubrudt kølekæde, og Hanstholm Havn har både ekspertise i håndtering af fisk, en veludbygget logistik, og så er det en aktivitet, der passer til havnens position som en betydende konsumfiskerihavn, hvor besejlingsforholdene nu er blevet meget forbedrede efter havneudvidelsen, siger Jesper Sandahl.
På Hanstholm Havn lægger driftschef Søren Zohnesen ikke skjul på, at den nye godsrute er et kærkomment initiativ.
- Vi har haft otte til 10 anløb i den nye havn, nu får vi godsruten som den første faste aktivitet, siger Søren Zohnesen med tanke for, at ”Vantage” skal ligge ved kaj 91 foran havnens nye baglandsareal.
- Havnens opgave bliver nu at sikre, at tingene fungerer i det nye område - og at containerne kan håndteres bedst muligt - både de, der skal køres væk med de samme og de, der skal stå her i en længere periode, siger Søren Zohnesen, som ser frem til, at der natten til lørdag er premiere på en ny aktivitet, der kan udvikles.