Volvos el-lastbiler imponerer - De er lynhurtige og lydløse, men dyre
Volvo FM og FH med totalvægt på op til 44 ton som elektrisk lastbil. De var ganske enkelt imponerende at køre i. Selv om prøvekørslen fandt sted på Volvos demo-bane i Gøteborg, fik man et fint indtryk af bilernes præstationer.
For med 666 hk og et gearkasse-drejningsmoment på 28.000 Nm mangler de ikke trækkraft. Faktisk er en el-lastbil med fuldt læs hurtigere i acceleration end en tom diesellastbil.
Testbiler var bygget FH og FM lastbiler med 35 ton totalvægt; men der var alligevel masser af overskudskraft. Også ved start midt på en stejl bakke. For som i alle el-biler er der max drejningsmoment helt fra 0 km/t.
Vi har tidligere prøvet nogle Volvos tunge el-lastbiler. Det var i 2019: men det var prototyper med 2-trins gearkasse. Nu havde de 12 trins I-Shift gearkasse.
Meget blød igangsætning
De tunge el-lastbiler starter i 7.- eller 8. gear; men de veksler så ned, når behovet er der som for eksempel midt på en bakke. Det sikrer, at man får en meget blød igangsætning.
De biler, vi prøvede, er såkaldt ”førserie-biler.” De er ikke i serieproduktion endnu; men der mangler kun ganske få detaljer og finpudsning af teknikken. Instrumenteringen var blandt andet ikke helt klar endnu; men det forhindrer ikke Volvo i at teste bilerne sammen med nogle udvalgte kunder.
Næsten halvering af støjen
En el-lastbil er utrolig letkørt og meget behagelig. I stedet for et støjniveau på 79 decibel, som man har i et førerhus med en dieselmotor, er vi nu nede på 69 decibel. Det svarer næste til en halvering af støjniveauet.
I en diesellastbil kan man høre motoren, men i en el-lastbil er det dæk- og vindstøj, der registreres. Så man oplever bilen som meget støjsvag. Det betyder, at man som chauffør ikke bliver så træt af at køre lastbil. Støjen trætter – så det lavere støjniveau giver et klart bedre arbejdsmiljø.
Nåede næsten topfarten
På vores tur rundt på Volvos kuperede testanlæg, fik vi god mulighed for at opleve lastbilernes præstationer. På de lige strækninger kunne vi næsten nå at komme op på topfarten på 90 km/t, inden vi måtte bremse ned for at svinge. Gid de lige strækninger havde været 50 eller 100 meter længere!
På vej ned af stigningerne kunne vi samle strøm op – også kaldet rekuperation. Det er med til at øge bilernes rækkevidde, som Volvo angiver til at være 300 kilometer pr. opladning.
De nye lastbiler kan lades med 250 kW hurtiglader, så man kan lade fukldt op på jun to timer!
En del forskelle
Støjmæssigt og klimamæssigt er el-lastbilen en klar vinder, Kørselsmæssigt kan den fuldt ud hamle om med diesel-lastbilen; men der er faktisk også andre forskelle mellem diesel- og el-lastbiler, og dem skal man også tage hensyn til, før man overvejer et køb.
Først og fremmest er der prisen. En el-lastbil er væsentligt dyrere i indkøb end en diesellastbil; men på servicesiden er den billigere, da der ikke er så mange reservedele, som bliver slidt og skal udskiftes.
En elektrisk lastbil vejer mere end en dieseldrevet lastbil. Desuden skal der arbejdes med andre præmisser for opbyggerne, fordi lastmidteberegningerne ikke er som i en dieselbil.
Det hører også med til beslutningsprocessen, at en el-lastbil i en sættevognskombination har lov at være en meter længere end normale længdebestemmelser. Også vægtbestemmelserne for el-lastbiler er anderledes. De må have en lidt højere totalvægt.
Der er ingen tvivl om, at el-lastbiler er løsningen kan bidrage til at få løsnet lidt op for fremkommeligheden i myldretiden. El-lastbiler må i mange byer bruges til at distribuere varer på gågader om natten og i de tidligere morgentimer. Så de behøver ikke klumpe sig sammen med den øvrige morgentrafik på indfaldsvejene.
Salget starter nu
Salget af de elektriske FM og FH biler begynder nu – og de første kunder kan få dem leveret til næste år som trækkere og i 2023 som chaissis’er.
Mens de lette FL og FE bilmodeller har to-trins automatisk gearkasse, har de tunge biler som nævnt fået 12-trins I-shift gearkasse, som sikrer langt smidige kørsel i kuperet terræn – som de biler, vi kørte i ved Göteborg. Der er i det hele taget tale om en anden drivline.
Med priser på op mod fire gange priserne på diesellastbiler, er der stadig lang vej, før el-lastbiler bliver et dagligt syn i bybilledet.
Mens elektriske personbiler sælger mere end nogensinde, så er elektriske lastbiler ikke nået så langt, og de fleste kunder er offentlige myndigheder og firmaer med en grøn politik.
Hurtig opladning
De nye ellastbiler fra Volvo kan oplades fra 0- til 100 pct. på 10 timer med 43 kW vekselstrøms-lader – og på knap to timer med 250 kW jævnstrøms-hurtiglader. Man kan lade op til 2,4 kilometer i minuttet.
Lastbilerne bygges på samme samlebånd som diesellastbilerne – hvilket sænker totalomkostningerne. Produktionen sker for de tunge biler i begyndelsen ved fabrikken Göteborg – de lette i Blainville i Frankrig – sideløbende med Renault Trucks lette ellastbiler.
Volvos egne batterier
Batterierne er Volvos egne- Prototyperne er produceret på motorfabrikken i Skövde i Sverige; men den rykker senere til Volvos fabriksanlæg i Gent i Belgien. Batterierne (litium-ion) er helt firkantede som legoklodser, som sikrer bedre pladsudnyttelse på chassiset og større sikkerhed ved eventuelle trafikuheld.
El-lastbilerne kan også anvendes som ”Vehicle-to-grid” (V2G), så man kan trække strøm fra lastbilerne til skæremaskiner, boremaskiner og andre maskiner som alternativ til en dieseldrevet generator.
Analyser af behovet
For at vognmanden skal få så meget ud af el-lastbilerne som muligt, er Volvo behjælpelig med grundige analyser af vognmandens kørselsforløb, lastekapacitet, driftstid og rækkevidde. El-lastbilen bliver så at sige designet til transportopgaverne og behovet.
I Danmark har Volvo Truck allerede indgået de første aftaler med flere kunder om levering af el-lastbil. Det gælder blandt andet DFDS, som skal bruge el-lastbilerne til at køre i Göteborg – mellem Volvos fabrikker og Göteborg Havn.
Artiklen er en del af temaet Test.