23948sdkhjf

Afgørende år i kampen for adgang til bilernes data

AUTIG: Sammen med europæiske kolleger har AUTIG udarbejdet et forslag til, hvordan det frie marked kan få adgang til bilernes data på en sikker måde, som kun giver adgang til personer, der er godkendte til det, forklarer adm. direktør Mads Engberg.

Digitaliseringen handler for bnrancheforeningen AUTIG i høj grad om adgang til data fra bilerne.

Flere og flere biler er i dag internetforbundne, hvilket giver helt nye muligheder for at overvåge deres sundhedstilstand, foretage diagnosticering af bilerne inden de kommer ind på værkstedet og tilmed bestille reservedele på forhånd, så de er klar, når kunden kommer ind til service eller reparation. Samt udvikle nye services til bilens ejer baseret på f.eks. kørselsmønstre.

Det er klart, at det kan blive et kæmpemæssigt forretningsområde i sig selv og give enorme effektiviseringer i hele eftermarkedet. Derfor er der så stor interesse i at få adgang til de data, som bilen genererer.

Bilproducenterne hævder, at det vil være en stor risiko for sikkerheden i bilernes computersystemer, hvis andre end de selv får adgang til data og til at rette fejlkoder.

Derfor har AUTIG sammen med vores europæiske kolleger udarbejdet et forslag til, hvordan det frie marked kan få adgang til bilernes data på en sikker måde, som kun giver adgang til personer, der er godkendte til det. Forslaget er ét element i den sektorspecifikke lovgivning vi presser på for, at EU-Kommissionen skal fremsætte i 2022.

Det er nødvendigt, at det bliver lovgivning, som er rettet direkte mod bilbranchen, da bilerne er så specielt et område med så stor betydning for hele samfundet, at adgangen til data ikke ’bare’ kan reguleres sammen med køleskabe, støvsugere, mobiltelefoner og andre ting, der kan være internetforbundne. Gennem min bestyrelsespost i FIGIEFA, vil jeg gøre alt jeg kan for, at 2022 bliver året, hvor adgangen til data bliver sikret for det frie eftermarked, så vi undgår, at bilproducenterne får monopol på service og reparation af bilerne.

Et andet afgørende punkt på dagsordenen for 2022 er EU’s konkurrenceregler for bilbranchen. De nuværende regler udløber i maj-2023, hvilket betyder, at der i løbet af det kommende år skal fremsættes forslag til de nye regler. Vi er i AUTIG for længst gået i gang med at påvirke beslutningstagerne, så de nye regler bliver en styrkelse af de nuværende og tager højde for den teknologiske udvikling, som bilerne har gennemgået i de sidste 12 år.

Grønt i alle retninger

Uanset hvor man vender blikket hen, er den grønne dagsorden til stede. Det gælder selvfølgelig her og nu og helt konkret salget af nye biler, men selvom en stor del af dem er elbiler, er det endnu så lille en andel af bilparken, at det ikke har nogen nævneværdig indflydelse på salget af reservedele.

Men det gælder også udsigten til kommende lovgivning, hvor en kommende Euro 7 brændstofnorm er på vej, og hvor EU-Kommissionens Fit-for-55 forslag om at udfase brændselsmotorer i 2035 er på dagsordenen.

For de danske producenter af reservedele er det naturligvis interessant, hvor lovgivningen ender, og AUTIG følger derfor udviklingen tæt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079