Håb fra bilimportørerne: Slut med lange leveringstider
Det er vanskeligt at spå - især om fremtiden. Ingen havde for cirka et år siden kunne forudse, at 2021 vil blive et vildt år, hvor verdens forsyningskæder for alvor blev presset og coronapandemien skulle føre til endnu en nedlukning sidst på året. Med det in mente er det naturligvis også særlig vanskeligt at forudse, hvad der kommer til at ske i 2022. Mit bud er dog, at "flaskehals" bliver et gennemgående tema.
Problemet bliver ved
Jeg håber snart, at vi er forbi de lange leveringstider på nye biler, men problemet kommer til at forfølge os godt ind det nye år. I alle industrier er der global mangel på mikrochips og andre delkomponenter, som i særlig høj grad rammer bilindustrien, hvor især de nye drivmidler kræver flere mikrochips pr. bil. Samtidig må vi også indse, at der godt ind i 2022 stadig vil være pres på forsyningskæderne, som forhåbentlig vil aftage i løbet af året. Selvom vi i Danmark nok snart begynder at kunne se enden på corona-pandemien, er det langt fra sikkert, at sygdommen vil slippe sit tag i verdensøkonomien i løbet af 2022.
Heldigvis kan vi dog glæde os over, at der i markedet er en fornuftig efterspørgsel efter både personbiler, busser, lastbiler og varevogne. Den økonomisk krise blev i første omgang kortvarig, hvor størstedelen af dansk økonomi klarede sig hurtigt igennem. Kulturen og de kreative erhverv halter stadig efter, men nu er der lys for enden af tunnelen.
Mangel på arbejdskraft
Flaskehalse på arbejdsmarkedet opstår, når efterspørgslen på arbejdskraft ikke modsvares af udbuddet. Selvom vi oplever en dansk økonomi, der grundlæggende er sund og i vækst, vil manglen på arbejdskraft ramme hele bilbranchen i Danmark. Det er derfor nødvendigt, at politikerne trækker i de rette håndtag og får gennemført de nødvendige reformer, så vi undgår en overophedet økonomi, der brat kan slutte det gunstige opsving pga. mangel på kvalificeret arbejdskraft.
Transportområdet berører os alle. Hvis der fra politisk hold menes noget med den bæredygtige omstilling, så kræver det, at vi kommer op på den grønne bølge, så vi bedre kan se fremtiden foran os. Mit nytårsønske til Christiansborg er derfor reformer, der skal sikre et større arbejdsudbud og samtidig nemmere adgang til udenlandsk arbejdskraft, så opsvinget kan holdes i gang.
Året 2021 var et begivenhedsrigt år for bilindustrien i Danmark, hvor elbilen for alvor fik sit folkelige gennembrud i Danmark og forsyningskæderne forårsagede store problemer. Jeg håber, at vi har set de værste problemer, når vi igen skal fejre nytårsaften. Flaskehalsen peger på politisk mod og handlekraft.
Godt nytår.