Første entreprenør-lastbil til sjællandsk vognmand
Rico’s TV Inspektion A/S i Regstrup på Midtsjælland er trofast kunde hos Scania i Holbæk og har de seneste fem år investeret i fem Scania slamsugere. Nu er flåden udvidet med en entreprenørlastbil med kran og tip, og det er også en Scania.
Som navnet antyder, arbejder Rico’s med TV-inspektion af kloakker, brønde og vandledninger. Dertil kommer totalleverance af kloakservice samt tæthedsprøvning, industriservice og rottebekæmpelse. Så hvad skal en entreprenørlastbil i dét selskab?
- Vi fik en seriøs henvendelse fra en af vores gode kunder inden for fjernvarme, der godt kunne beskæftige en kran-/tipbil, forklarer Rico Christensen, der er indehaver af Rico´s TV Inspektion.
- Det krævede, at vi kunne stille med en dygtig chauffør. Jeg kendte heldigvis den helt rigtige mand til jobbet. Jeg vidste også, hvor jeg skulle skaffe lastbilen, da jeg kun har positive erfaringer med salgskonsulent Ernst Larsen fra Scania i Holbæk.
Bil efter chaufførens hoved
Rico’s helt rigtige chauffør til opgaven hedder Per Johansen, og han har fået bilen bygget op helt efter sit eget hoved.
Det er SAWO i Køge, der har leveret opbygningen i form af et NOPA FTPL320 3-vejs tip automat- og svenskerbagsmæk, der lukkes op højre side. Sidehøjden er 1.000 mm med pendel lodret, så sider kan lukkes ned i ca. 170 grader.
Bag førerhuset er der monteret en HIAB X-HiPro 302 EP-5 CD-kran i 30 t/m-klassen med fem hydrauliske udskud, hydraulisk rækkevidde på 15,1 meter samt manuelt opsvingbare støtteben.
Bag forvognen triller en 3-akslet NOPA KTS240-kærre ligeledes med 3-vejs tip, 1.100 mm høje sider, surringskroge under ladrammen i begge sider samt fire sæt aftagelige stolper. Og hele herligheden er naturligvis udrustet med alverdens praktiske løsninger efter Per Johansens ønsker med værktøjsskabe, alu-afdækning, alu-fælge, ladstolper, pallegaffel-lommer, ophæng til støttebensplader samt lys og lygter i store mængder, der gør det nye vogntog super effektivt og elegant.
Ekstern og intern vognmand
Med sin nye Scania R 540 kører chauffør Per Johansen som en slags selvstændig vognmand i Rico’s TV Inspektion - en stat-i-staten. Han passer først og fremmest den eksterne kunde samt et par mindre kunder, som han betjener ved siden af.
Rico’s ”eneste” opgave er bestille Per til at løse de interne opgaver i Rico’s TV Inspektion og så selvfølgelig at fakturere de opgaver, som Per har udført med sin nye Scania. Hvor svært kan det være …
Klassisk drivline
Den nye Scania er en R 540 B8x4*4 NB med en klassisk drivline i form af 13-liters, 6-cyl. rækkemotor på max. 540 hk/2.600 Nm. Den er tilkoblet en 12+2-trins G33CM-gearkasse af Scanias nyeste generation med fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem samt en RB662 tandembogie med langs- og tværgående differentialespærrer. Bagerst sørger en løftbar og styrbar bogieaksel for ekstra bæreevne og manøvreevne under trange forhold.