To flertal for at droppe Intervare i Københavns Kommune
Systematisk underbetaling og ringe arbejdsvilkår for chaufførerne i virksomheden Intervare A/S, som leverer dagligvarer til ældre og udsatte borgere i Københavns Kommune, skal resultere i en ophævelse af kontrakten med Intervare A/S. Det mener et flertal af politikerne i både Socialudvalget og Sundheds- og Omsorgsudvalget.
Intervare står udover dagligvareudbringing til ældre også bag onlinedagligvareplatformen Nemlig.com.
Men på trods af flertal i begge udvalg skal beslutningen behandles af Borgerrepræsentationen, før den er endelig – det sker, fordi medlemmer af Socialudvalget og Sundheds- og Omsorgsudvalget har valgt at gøre brug af den såkaldte ’standsningsret’, som indebærer, at man som medlem af et politisk udvalg har ret til – trods evt. flertal – at standse en udvalgsbeslutning og kræve, at den afgøres i Borgerrepræsentationen. Det betyder, at der først vil ligge en endelig beslutning d. 3. februar 2022.
- Det er en rigtig ærgerlig sag, som jeg helst havde været foruden. I mine 12 år i Københavns Kommune har jeg aldrig oplevet noget lignende. Vi skal kunne regne med, at vores samarbejdspartnere behandler deres medarbejdere ordentligt og giver dem en fair løn. Og det er uanset, om der er tale om ansatte eller underleverandører, lyder det fra sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) i en pressemeddelelse fra kommunen.
En lignende kritik rejses fra socialborgmester Karina Vestergård Madsen.
- Intervare A/S har ikke overholdt aftalerne. De har fået udsættelser og talrige chancer for at rette op. I Københavns Kommune har vi slået os op på, at vi har nogle tydelige sociale klausuler, når vi indgår kontrakter med leverandører. Reglerne er ens for alle. Hvis vi ser igennem fingrene med, at chaufførerne, som Intervare A/S bruger, får for lidt i løn, er det jo lige meget, hvad vi skriver ind i vores udbud, så er det bare tomme ord.
Intervare strider imod
Kritikken er man hos Intervare dog ingenlunde enig i. Selv peger de blandt andet på, at de har leveret for Københavns Kommune i 20 med samme model, uden det har givet nogle problemer, ligesom at modellen med udbringning gennem eksterne transportvirksomheder går igen i alle de kommuner, som selskabet samarbejder med.
Derfor har de heller ikke i sinde at skulle opgive kontrakten.
- Det er vores klare opfattelse, at Københavns Kommune ikke kan afslutte samarbejdet med os før udløbet af kontraktperioden med den begrundelse, at vi væsentligt har misligholdt kontrakten, eftersom dette ikke er tilfældet, lyder det i en pressemeddelelse fra Intervare.
Kommerciel direktør Mikkel Pilemand peger på, at da Københavns Kommune ikke længere tillod, at de selvstændige vognmænd kunne køre varer ud for Intervare uden at blive betragtet som lønmodtagere, så er det "i strid med virkeligheden og gældende retspraksis".
- Vi synes, det er underligt, at vi skal underlægges denne enestående fortolkning af retspraksis, når ingen andre leverandører er blevet bedt om det samme. Hvis jeg var politiker, ville jeg være nervøs for, at tilgangen fra CSR-enheden vil danne præcedens, hvilket vil have store omkostninger for kommunen og konsekvenser for borgere, der risikerer at komme i klemme. Men vi har rettet ind, og vi er klar til fortsat at hjælpe de borgere i København, som bliver visiteret til vores service – også efter den nuværende kontrakts udløb i slutningen af april, siger Mikkel Pilemand i pressemeddelelsen.