23948sdkhjf

Coops første el-lastbil er på gaden

Coop Logistik vil høste erfaringer med en enkelt elektrisk lastbil, før man køber flere

Coops første el-drevne lastbil til tung godstransport trillede mandag ud fra ferskvarelageret i Brøndby med frugt, grønt og kød til de københavnske butikker. Der er tale om en 18 pallers Scania forvogn med køl.

- Vi vil gerne gå forrest i den grønne omstilling - også inden for transportsektoren. Med den nye el-lastbil vil vi vise, at det også kan lade sig gøre i praksis, siger Coops adm.- direktør Kræn Østergaard Nielsen.

Coop har i første omgang køb en enkelt elektrisk lastbil, og den skal man nu have erfaringer med.

City i de tidlige morgentimer
Hvis man vil opleve den elektriske lastbil, skal man stå tidligt op, for den vil fortrinsvis blive brugt til at køre køre på tidspunkter, hvor der er svært at distribuere med almindelige diesellastbiler – det vil sige om natten og tidligt om morgenen.

- Lastbiler, der kører på el, larmer ikke. Derfor vil vi bruge el-lastbiler til morgenleveringer, hvor man i dag er nødt til at have motoren kørende for at kunne betjene liften. Nu vil vi kunne gennemføre disse leveringer uden at støje så meget og uden at udlede dieselpartikler, siger Coops transport- og indkøbschef Jakob Birk.

- Det bliver en klar fordel for de beboere, der bor i lejlighederne ovenpå butikkerne.

Strøm fra solceller på taget
El-lastbilen kan køre 140 kilometer på en opladning. Det tager under en time at lade bilen op, så den kan sagtens stå og lade, når den kommer ind og bliver tømt af for emballage.

For at gøre historien endnu grønnere kommer strømmen blandt andet fra de solceller, der dækker hele taget på Coops terminal i Brøndby.

Både el-lastbilen og solcellerne på taget er en del af Coops klimastrategi, hvor målet er blive klimapositive i 2030.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125