PostNord kører nu også med biogas-lastbiler
PostNord har nu sendt 10 biogas-lastbiler på vejene. Der er tale om 10 Iveco S-Way 460 CBG lastbiler, som erstatter 10 af PostNords dieseldrevne lastbiler.
Skiftet fra diesel til biogas sparer klimaet for omkring 850 ton CO2 hvert år.
- Vi kan nu gøre danskernes pakker lidt grønnere. Det er vi rigtig glade for og stolte over, siger Jan Greve, der er Director of Operational Development i PostNord.
- Bilerne bidrager både til renere luft og mindre støj, for de larmer ikke nær så meget som de gamle lastbiler.
Lastbilerne kører på komprimeret biogas (CBG), der er produceret af gødning fra køer og grise. Under kørslen mindskes ikke bare udledningen af CO2, men biogas som brændstof udleder også færre partikler og mindre NOx-gasser end diesel.
- Investering i fossilfrie drivmidler er vigtigt for PostNord. Vi fokuserer både på tiltag, der gør en forskel her og på at følge udviklingen af endnu bedre alternativer i fremtiden.
PostNord har allerede reduceret CO2-udledningen med 73 procent i Danmark siden 2019. Det er sket ved dels at skifte til HVO biodiesel i den interne flåde af lastbiler, dels ved at øge lastbilernes fyldningsgrad med nye pallestativer. Sidstnævnte har faktisk mindske antallet at lastbiler på vejene.
Til foråret opfører PostNord sit eget biogas-tankanlæg ved pakketerminalen i Brøndby, så tidsforbruget ved tankning minimeres.
Fakta om bilerne
* Model: Iveco S-Way CBG med 460 hk.Euro 6d
* Rækkevidde: 500 km pr. tankfuld
* Vogntogsvægt: 44 ton.
* Brændstof: Komprimeret biogas (CBG).
* Miljø: 95% mindre CO2.+ udledning af færre partikler og NOx-gasser i forhold til diesel.