23948sdkhjf

Brødrene Dahl: Nu kører lastbilerne på spildolie!

Danmarks største grossist inden for VVS, Vand og Kloak investerer et to-cifret millionbeløb på bæredygtig lastbiltransport

Fra i går mandag den 14. februar var det slut med at fylde konventionel diesel på de lastbiler, der bringer varer ud til Brødrene Dahls kunder. Lastbilerne vil i stedet for køre på genbrugsolie - også kendt som HVO100 diesel. Det er et brændstof, der er fremstillet af rest- og affaldsprodukt fra industrien og husholdningerne.

Som led i omstillingen har Brødrene Dahl investeret i egne tankanlæg, der stilles op ved virksomhedens distributionsterminaler. Samlet har Brødrene Dahl brugt et tocifret millionbeløb på omlægningen.

- Det har fra starten været afgørende for os at etablere vores egen brændstofforsyningskæde. På den måde har vi sikkerhed for, at der er genbrugsolie i tankene på de lastbiler, der kører for os, siger logistikdirektør i Brødrene Dahl, Lasse Halliday.

- Når vi siger, at vi bruger genbrugsolie, vil vi kunne stå ved det. Det er vigtigt for os. Derfor har vi investeret i anlæggene.

110 distributionsbiler
Brødrene Dahl har hver dag 110 distributionsbiler på vejene, der køres af faste vognmænd. Bilerne tilbagelægger tilsammen omkring 22.000 kilometer dagligt, når de kører fra Brødrene Dahls to centrallagre i Randers og Brøndby til otte terminaler rundt om i landet - og derfra videre ud til kunderne.

- Dieselforbruget er den suverænt største CO2-synder i vores logistik, forklarer Lasse Halliday.

- Vi bruger omkring 5.500 liter diesel i transportleddet hver dag, og at vi nu kan skære det ud af ligningen, har meget stor betydning i vores klimaregnskab.

Nedskrevet CO2-forbrug
Ifølge DI’s Klimakompas får virksomheder nedskrevet deres CO2-forbrug med 100 procent, når de skifter til HVO100 . Brødrene Dahl har dog valgt kun at godskrive 90 procent, da der stadigvæk forbruges noget CO2 i forbindelse med rensning og transport af genbrugsolien til terminalerne.

- Vi vil gerne kommunikere troværdigt. Derfor går vi heller ikke ud med en stor kampagne om, at vi nu kører 100 procent CO2-frit, for vi vil stadig have en udledning lokalt, hvor vi kører, siger logistikchefen, som fortæller, at det globale klimaregnskab går i nul, fordi HVO 100 er et genanvendt produkt i stedet for nyproduceret olie.

Ser også på el og brint
- Vi er ikke i mål endnu. Derfor arbejder vi videre med at nedbringe vores CO2-udslip, , siger Lasse Halliday. - Ambitionen er, at vi skal helt væk fra at udlede CO2, når vi kører. Derfor følger vi udviklingen inden for el- og brintbiler tæt.

- Teknologien, rækkevidden og økonomien er der desværre ikke endnu, men frem for at sidde stille og vente i måske tre eller fem år, ønsker vi at handle og bidrage aktivt. Det kan vi gøre med omstillingen til genbrugsolie, som er det bedste, vi kan gøre her og nu.

FAKTA:
Brødrene Dahl har sat genbrugsolietanke op ved fem terminaler. Det er:
Ringsted,
Taulov
Randers
Kibæk og
Aalborg.
De øvrige tre terminaler på Fyn og i Brøndby ligger ved siden af tankstationer, hvor lastbiler kan tanke HVO100.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078