23948sdkhjf

MAN fremskynder tidsplanen for nul-emissions lastbiler

Den tyske lastbilproducent præsenterede sin første tunge e-lastbil i München i går.

MAN vil levere de første 200 tunge e-lastbiler i 2024. Det er næsten et år tidligere end den oprindelige plan.

Det kom frem i går mandag, da MAN-koncernen præsenterede prototypen på sin første store, elektrisk lastbil.

Foruden emissionsfrie køretøjer vil MAN også udvikle omfattende eMobility løsninger, der skal gøre kunderne klar til brugen af elektriske køretøjer.

- Vi skal drive elektrificeringen af vores køretøjer endnu hurtigere, sagde Alexander Vlaskamp, CEO for MAN Truck & Bus koncernen, ved lanceringen i går.

- Vi skal støtte vores kunder i denne transformation og overbevise dem om fordelene. Til dette formål vil vi skabe integrerede digitale løsninger og opladningstilbud.

Brint lastbiler i 2024
Ud over at øge produktionen af elektriske køretøjer er MAN også i gang med at intensivere indsatsen på brint-køretøjer.

Bayerns ministerpræsident Markus Söder har givet finansieringsgaranti på 8,5 millioner euro til et projekt, der hedder Bavarien Fleet, som blandt andet omfatter udvikling og produktion af brint/brændselscelle-lastbiler. Det sker i et samarbejde med Bosch, Faurecia og ZF.

Brint-lastbilerne vil blive testet af fem kunder - BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics og Spedition Dettendorfer. De vil teste brændselscellelastbilerne i deres daglige drift i et år. Det forventes at sket i sommeren 2024.

Teknologi og sammenligning
Den batteri-elektriske teknologi og den brintdrevne brændselscelleløsning går hånd i hånd rent teknologisk. Udgangspunktet for begge teknologier er el-motoren, som henter sin energi fra batterier. Battery Electric Vehicles (BEV) tilbyder allerede i dag den grundlæggende teknologi, som også H2 brændselsceller også bygger på. De erstatter en stor del af de vægtkrævende batterier med lettere brinttanke og brændselsceller.

Erhvervskøretøjer med brændselsceller har en længere rækkevidde end dem med batterier; men energiomkostningerne ved at bruge brint i drift er væsentligt højere.

Brint bliver først aktuelt på et senere stadie, fordi grøn brint ikke vil være tilgængelig i tilstrækkelige mængder i den nærmeste fremtid og sandsynligvis i første omgang vil blive brugt i industrier, der producerer stål eller kemikalier.

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109