23948sdkhjf

Den grønne omstilling er stadig for dyr for vognmændene

Der er stadig lavthængende frugter til de vognmænd, som ønsker at nedbringe CO2-aftrykket og optimere driften her-og-nu, siger Lars-Skov Andersen fra Euromaster

Transportbranchen har et klart ønske om at bidrage til den grønne omstilling, men den savner konkrete muligheder.

Mange vognmænd føler sig begrænsede af de teknologiske muligheder, der er til rådighed. De elektriske lastbiler kan endnu ikke opfylde kravene til kapacitet, rækkevidde og økonomi. De grønne brændstoffer er stadig for dyre - og kunderne er endnu ikke parate til at betale for de meromkostninger, som den grønne omstilling koster transportbranchen; men der eksisterer heldigvis flere velkendte teknologier, som kan hjælpe transportbranchen med at nedbringe klimaaftrykket og give en driftsmæssig besparelse: To af eksemplerne er dækopskæring og regummiering.

Med regummiering genbruger man dækkets karkasse. Når dækket er ved at være slidt i bund, raspes resten af det gamle mønster bort, og en ny slidbane fæstnes på karkassen.

- Med regummiering sparer man omkring 50 kilo nyt råmateriale pr. dæk, hvilket i gennemsnit reducerer CO2-udledningen med 180 kg. CO2 pr. dæk i forhold til at udskifte dem med nye dæk. Og så er der jo også ligefrem penge at spare, fordi de bedste regummierede dæk udgør 60 procent af prisen på premiumdæk, mens de billigste er nogenlunde på niveau med budgetdæk.

- Tilsvarende muligheder er der ifølge Lars Skov-Andersen også med dækopskæring.

- Med en opskæring genopfrisker man mønsteret på dækkene, når de er ved at være slidt i bund. Man gør simpelt hen mønsterdybden 3 mm. dybere - og det giver 25 procent flere kilometer pr. dæk. Man forlænger dækkenes levetid til gavn for både økonomi og klima.

- Både regummiering og dækopskæring viser, at vi har muligheder for at nedbringe transportvirksomhedernes klimaaftryk her-og-nu, siger Lars Skov-Andersen, som synes, at det er en skam, at ikke alle transportvirksomheder benytter sig af disse muligheder.

- Det er jo nogle lavt hængende frugter, vi lige kan række ud efter, mens vi venter på det teknologiske gennembrud på de andre områder.

Den grønne omstilling er dyr

- Brændstofpriserne er steget rigtig meget, så hvis man kan få mere ud af sine dæk, kunne man gavne sin økonomi og gøre noget godt for miljøet på én gang.

- Vores erfaringer og undersøgelser viser, at den danske vognpark kører med cirka 10 procent for lidt lufttryk i dækkene. Det svarer til et procent for højt brændstofforbrug. Så hvis man gjorde noget mere for at passe sit lufttryk, kunne man spare en procent i brændstofforbruget. Jo mere brændstoffet koster, jo mere er det interessant at gøre noget ved det.

De sidste millimeter

Dækproducenterne arbejder rigtig meget med de sidste millimeter i et dæks liv.

- Hvis du har et helt vogntog, der kører på nedslidte dæk, og du sætter nye dæk på hele vejen rundt, vil brændstofforbruget stige med 10-12 procent.

Fordelen ved dækopskæring er ikke kun, at man formår at sikre 25 procent kilometer ekstra. Den store fordel ligger i, at man rent faktisk gør det på det tidspunkt, hvor rullemodstanden i forvejen er lavest, hvilket har en positiv indvirkning på brændstoføkonomien.

- Derfor kan det bedre betale sig at skifte sine dæk på en anden måde - og samtidig bruge både regummiering og dækopskæring.

Sådan skal dækkene sidde

Når man skifter dæk på en 3-akslet trailer, skal de nye dæk på den bagerste aksel, det er der, hvor man har det hårdeste slid. Det næstbedste hold dæk skal på den forreste aksel. Og så skal der opskårne dæk på den midterst e aksel. Sådan bør det de ud, hvis man vil have mest muligt ud af sine dæk.

- Den midterste aksel er trailerens drejecentrum og bliver ikke slidt på samme måde som det forreste og bagerste dæk. Derfor bør der altid være opskårne dæk på den.

Kritisk karkasse-kontrol

- Alle vognmænd kender til regummierede dæk, men det er langt fra dem alle, der bruger dem. Der er nogle, der har haft en dårlig oplevelse med dem. De har måske oplevet, at er et dæk er sprunget. Det sker kun, hvis regummieringen er gjort ordentligt eller hvis, der er en skade på dækket, inden det bliver regummieret.

Her er det vigtigt, at karkasse-kontrollen er helt i orden.

- Når vognmanden indleverer sine karkasser, vil han selvfølgelig gerne have dem godkendt alle sammen - og han får de regummierede dæk tilbage igen, så går han ud fra, at de holder til det alle sammen. Så der skal man være hård til at kassere de karkasser, der skal kasseres. Hvis der er et, der sprænger, fordi man har accepteret en dårlig karkasse, det bliver for dyrt... Man skal være kritisk, når man sorterer karkasser. Det skal man...

Samarbejde med Vulkan

Lars Skov-Andersen kan også fortælle, at Michelin har startet et samarbejde med Vulkan i Randers omkring produktion af regummierede dæk.

- Vi har i mange år fået regummieret vores dæk på en Michelin-fabrik i Frankrig; men den ligger 1360 km fra Danmark. Logistikken var temmelig håbløs, når karkasserne skulle sendes derned og vi skulle have dem tilbage igen. Derfor etablerede vi et samarbejde med Vulkan for halvandet år siden - og det er et samarbejde, vi er meget glade for.

- Vi har slet ikke de transportudgifter længere. Og så er samarbejdet med til at støtte danske arbejdspladser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234