101 elektriske skraldebiler skal give københavnerne renere luft
Scania er i fuld gang med at levere op til 101 fuldelektriske L-serie lastbiler til Amager Ressourcecenter (ARC) i København. Lastbilerne opbygges som forskellige typer af renovationsbiler og skal stå for indsamling af husholdningsaffald i Storkøbenhavn.
De første to elektriske renovationslastbiler i den store ordre er allerede leveret, mens resten af ordren vil blive leveret løbende gennem hele 2022 og ind i første halvdel af 2023.
Ordren lyder på 78 fuldelektriske lastbiler, men da der er option på yderligere 23 lastbiler, kan det samlede antal kommer op på 101.
Bilerne vil også have forskellige typer af opbygninger:
- 72 af lastbilerne opbygges med komprimatoraggregat. Her har ARC en option på yderligere 19.
- 6 lastbiler opbygges med fast kasse og lift med option på yderligere 4.
- Dertil kommer en enkelt lastbil, som opbygges med kroghejs til containerkørsel. Her er der aftalt option på yderligere en.
Ren luft, mindre støj
ARC’s kommende flåde af elektriske lastbiler vil ikke udlede udstødningsemissioner og CO2 under kørslen. Dermed vil ARC blive en vigtig del af Københavns ambitiøse mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad senest i 2025.
- Vi sigter mod at blive verdens første CO2-neutrale affalds- og energianlæg, siger Jacob Hartvig Simonsen, administrerende direktør for ARC.
- Vores biler vil desuden reducere støjniveauet for indbyggerne i Hovedstadsregionen, og så har de helt nye sikkerhedsløsninger. Det med sikkerheden er meget vigtigt for os.
- En af grundende til, at vi valgte Scania, var, at lastbilerne kan udrustes med den specielle City Door i passagersiden. Det er en dør i stil med en busdør. Den er udformet med ét stort ubrudt glasareal i fuld højde. Glasdøren åbner indad og giver chaufføren et rigtig godt overblik over den omgivende trafik. Den tillader desuden hurtige og sikre ind- og udstigninger.
Bygger på tæt samarbejde
For Scania er samarbejdet med ARC et godt eksempel på den måde, man analyserer kundernes drift på, så man kan identificere og foretage driftstilpasninger, så det er muligt at skifte til elektriske lastbiler.
- Det er ikke nok, at vi har et godt produkt, siger Fredrik Allard, der er Head of E-mobility hos Scania.
- Et tæt samarbejde med kunden er også nødvendigt, så vi kan forstå og løse de udfordringer, som elektrificering af flåden giver kunderne.
- Ved at yde rådgivning, der ser på den samlede drift, sikrer vi os, at vores tilbud passer præcist til kundens behov.