23948sdkhjf

DTL: Fjern dieselafgifterne

Afgifterne på diesel og vejbenyttelse bør fjernes midlertidigt, mener DTL

Lige nu står transporterhvervet på hælene i en situation, hvor prisen på brændstof stiger uventet eksplosivt for første gang i 10 år.

Det kalder på statslig og fælleseuropæisk hjælp, hvis ikke samfundet skal opleve en kraftig stigning i lukninger blandt ellers sunde transportvirksomheder, mener DTL’s adm. direktør Erik Østergaard:

- I dag er prisen på dieselolie inkl. energi og CO2-afgift steget til over 14 kroner, og der er ingen tegn på, at det stopper – tværtimod. Siden 1. januar i år er olieprisen steget med 42 procent og siden januar sidste år med 76 procent. Den grønne HVO diesel har nået 23 kr. pr. liter, og dette sammenholdt med de utilstrækkelige mængder HVO gør, at det lige nu er umuligt at være grøn vognmand.

Fjern afgifter
Erik Østergaard peger på muligheden for at få EU til at tillade landene midlertidigt at fjerne dieselafgifterne, som er fastsat i medfør af energibeskatningsdirektivet.

- Afgiftsfritagelsen kunne for eksempel indføres i form af særlig diesel til professionelt brug – på linje med, hvad man har til traktorer i dag. Desuden bør regeringen se på, om EU kan tillade midlertidig suspension af vejbenyttelsesafgiften for tunge køretøjer, tilføjer Østergaard.

- Vi får massevis af henvendelser fra vognmænd, der er stærkt udfordret, fordi de har længerevarende kontrakter, hvor der ikke er taget højde for så omfattende ændringer i brændstofpriserne.

Selv den stærkeste kan vælte
Erik Østergaard minder om, at for blot halvandet år siden var dieselpriserne det halve af, hvad de er i dag. Den fordobling i omkostningerne er det ikke altid muligt at lægge over på kunderne på længerevarende kontrakter, påpeger han:

- I forvejen er erhvervet under hård konkurrence; men fluktuationer i brændstofudgifterne, der udgør en tredjedel af omkostningerne, kan vælte selv de mest velfungerende vognmænd af pinden!

Vejleder vognmændene
DTL-direktøren forsikrer om, at organisationen selv gør alt for at vejlede de vognmænd, der står foran kontraktindgåelser eller fornyelser af aftaler.

- Vi rådgiver virksomhederne om, at ved opgaver af længere varighed end 3 måneder bør afregning justeres efter Indeks for lastbilkørsel fra Danmarks Statistik. Imellem justeringen foretages en månedlig brændstofregulering på basis af brændstofprisen den 15. i foregående måned. Det er ikke længere nok med årlig regulering. Men mange er fanget af omstændighederne lige nu.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.516