23948sdkhjf

Scania efter turbulent 2021: Vi kunne have solgt flere lastbiler

Scania Danmark har i 2021 oplevet en stor efterspørgsel på lastbiler; men man har også været ramt af forsinkelser som skyldes komponentmangel og forsyningsproblemer.

Derfor må Scania Danmarks salgsdirektør Anton Freiesleben konkludere, at han ikke har kunnet levere det antal lastbiler, som markedet har efterspurgt.

- I øjeblikket oplever lastvognsbranchen enormt lange leveringstider. Lige nu er vi langt inde i 2023 for nye lastbiler, der bliver bestilt i dag, siger han.

- Under normale omstændigheder har vi kunnet levere et chassis på 10-16 uger. Nu er vi pludselig langt over et år! Det er meget usædvanligt.

Anton Freiesleben regner dog med, at ordreindgangen vil aftage den kommende tid bl.a. som følge at de meget høje energi- og materialepriser.

- Vi forventer, at stigende priser vil lægge en dæmper på forbruget, og det vil smitte af på aktiviteten i transportbranchen. Det vil igen lægge en dæmper på lastbilsalget.

- Det er der ikke noget drama i det. Vi vil gå fra en meget høj efterspørgsel til en normal efterspørgsel.

Tager biler af samlebåndet
Scania løser en del af problemet ved at sende lastbilerne afsted, selv om de ikke er komplet færdigbyggede.

- Hvis der for eksempel mangler en komponent, som kan eftermonteres, kan vi godt tage bilen fra samlebåndet, så der bliver plads til at producere en ny bil.

- Bilerne står så og hober sig op på fabrikken, eller de bliver sendt til opbyggeren. Vi kan så eftermontere den manglende komponent senere.

- Det var især under corona-pandemien, at vi manglede komponenter. Nu er vi ved at være på den gode side af coronaen, men så står vi med krigen i Ukraine. Der er meget usikkerhed om, hvad det får af konsekvenser for produktionen af lastbiler, siger Anton Freiesleben, som dog understreger, at Scania ikke har nogle direkte underleverandører i Ukraine.

Nummer to igen
Han siger også, at man i Scania Danmark har været meget tilfredse med 2021.

- Det eneste, vi ikke har været helt tilfredse med, er de mange forsinkelser. De har givet os en reduceret volumen.

- Det kan vi se på markedsandelene. Vi var 50 biler foran Volvo før sommerferien, men da året sluttede, var Volvo lidt over 100 biler foran os. Vi har simpelt hen ikke kunnet følge med i andet halvår. Det er brandærgerligt, slutter Anton Freiesleben.

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097