23948sdkhjf

Vigtig vejtunnel i København får forlænget levetiden

Vejdirektoratet sætter nu gang i et arbejde, der i mange år fremover skal beskytte tunnelen under  Frederikssundsvej mod vandskader

Frederikssundsvejstunnelen ved Bellahøj i København er en helt central trafikåre for trafikken ind og ud af København, men tunnelen, som har 52 år på bagen, trænger til at blive renoveret.

Derfor går Vejdirektoratet nu i gang med et større renoveringsarbejde, som skal sikre, at tunnelen kan holde i mange år endnu. Renoveringen består i at udskifte det isoleringslag, der beskytter tunnelens betonkonstruktion mod nedsivende vand.

- Det er absolut nødvendigt, at vi sikrer, at tunnelen kan modstå vand. Siver der vand ned til betonkonstruktionen, så vil det med tiden ødelægge betonen, siger projektleder Kirsten Riis fra Vejdirektoratet.

. Vi har tidligere udskiftet mindre dele af tunneldækkets fugtmembran, men nu tager vi fat på at udskifte hovedparten af den eksisterende membran, som har ligget der, siden tunnelen blev bygget for over 50 år siden.

Plader under asfalten
Isoleringslaget - også kaldet fugtmembranen - består af såkaldte bitumenplader. Det ligger under asfalten og et lag af grus og jord, som entreprenøren skal fjerne, før renoveringsarbejderne kan komme til at skifte det.

Når de fjerner bitumenpladerne, sker det blandt andet ved fræsning, og det må forventes at medføre en del støj.

Ændringer i trafikken fra onsdag
Arbejdet med at skifte isoleringen begynder med ændring i trafikken fra 23. marts og varer til og med oktober 2022, og det falder i flere etaper.

Første etape bliver opretholdt indtil midt i juli måned, hvor alle trafikale restriktioner syd for Frederikssundsvej bliver fjernet for at gøre plads til Copenhagen Historic Grand Prix (CHGP).

Efter løbet kommer restriktionerne igen med en lidt ændret udformning.

Også vejarbejde over tunnelen
Vejdirektoratet planlægger også et tilsvarende renoveringsarbejde i krydset Hareskovvej/Utterslevvej i 2023.

Hareskovvej nord for Utterslevvej og frem til før Hyrdevangen vil være spærret for trafik. Trafikanter vil blive informeret med skilte med en omkørselsrute i området.

På Borups Allé syd for Frederikssundsvej og ned til krydset ved Hulgårdsvej vil kun én af de to vognbaner være farbare.

Fakta om Frederikssundsvejstunnelen
Længde: 366,9 meter.
Bredde: 27,4 meter.
Indviet: 3. november 1969.
Antal spor: 4.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109