MAN i Danmark: Det er noget værre skidt
MAN’s midlertidige stop for produktionen af lastbiler kommer også til at ramme danske kunder. Og det er noget værre skidt.
Sådan siger pressechef Claus Lindholm fra MAN Truck & Bus Danmark.
- I første omgang er vi ved at finde ud af, hvilke biler, der bliver ramt af produktionsstoppet, som ventes at vare flere uger.
- Hele MAN’s produktionskapacitet i år er jo allerede solgt til kunder rundt omkring i verden. Produktionsstoppet betyder, at nogle af bilerne vil blive yderligere forsinket. Hvem, det kommer til at berøre, og hvor mange biler, der bliver forsinket, ved vi ikke endnu. Det er svært at få overblikket lige nu, fordi det her kommer så pludseligt. Det er selvfølgelig enormt irriterende for vores kunder, og vi kan ikke andet end at beklage og undskylde.
Ledningsnet fra Ukraine
MAN får ledningsnet fra tre fabrikker i Ukraine. To af fabrikkerne producerer stadig, men under stærkt begrænsede forhold. Den tredje fabrik er lukket helt ned.
Transportmagasinet: Hvilke danske lastbilerkunder bliver berørt?
- Det er vi ved at finde ud af. Både herhjemme og på fabrikken kæmper vi med at finde ud af det. Vi har blandt andet en hel del biler, som er 90 procent klar. Kommer de? Kan man klargøre dem? Det har vi ikke helt overblik over endnu, siger Claus Lindholm.
Transportmagasinet: Er det kun lastbilerne, der er ramt? Hvad med varebilerne?
- Vores TGE-produktion har også været ramt; men ikke nær så hårdt. Her er produktionen så småt i gang igen nu.
Værksteder kører for ”fuld skrue”
Produktionsstoppet får ingen betydning for de MAN-lastbiler, der allerede er i drift. Serviceværksteder kører på "fuld skrue", siger Claus Lindholm.
- Vi leverer stadig også lastbiler. Vi har løbende fået biler fra fabrikken. Vi har flere biler stående rundt omkring. De er ved at blive klargjort og vil blive leveret, som de skal, siger Claus Lindholm.
Produktionsstoppet forhindrer ikke, at MAN stadig kan tage ordrer ind.
- Vores sælgere taler stadig med kunderne; men vi går ikke ud og giver en fastprisgaranti. Det kan vi ikke. Der er lige nu over et års ventetid, og vi ser, at prisen på råvarer som jern og stål stadig stiger.
- Det med lange leveringstider gælder ikke kun os. Det gælder hele branchen, slår Claus Lindholm fast.
- Lastbilkunderne har været ret forstående. De har været mere vant til de lange leveringstider. Det er værre med varebilskunderne. De kommer måske 14 dage før, de skal skifte bil. De bliver noget overrasket, når de får at vide, at de kommer til at vente et halvt år.
Ingen konsekvenser for dansk personale
I Tyskland er MAN’s medarbejdere gået over til kortidsarbejde; men produktionsstoppet får ikke personalemæssige konsekvenser herhjemme i første omgang.
- Det er klart, at vi sparer nu, hvor vi kan. Vi skærer ned på marketing og sætter aktiviteter i bero, siger Claus Lindholm.
- I Tyskland benytter man ofte ”kurz Arbeit.” Man laver en aftale med fagforeningen om at sende folk hjem i en kort periode. Vi kan jo ikke stå med 10.000 medarbejdere, der ikke kan lave noget.
Transportmagasinet: Det kommer vel til at gå ud over markedsandelen i Danmark?
- Ja, det er klart. Når vi pludselig ikke kan levere lastbiler længere, kan det ikke undgås, at året bliver usædvanligt, slutter Claus Lindholm.