ITD: Det haster med ændring af reglerne
ITD opfordrer transportministeren til at følge op på ministeriets egne analyser og sætte en forsøgsordning i gang med ændrede regler for vægt og længde på lastbiler.
- Man kan nemlig spare både CO2 og brændstof, hvis man giver mulighed for, at lastbilerne må veje mere, og hvis de får lov til at køre med såkaldte dobbelttrailere, siger Lasse Kristoffersen, der er politisk chefkonsulent i ITD.
- Fordele ved disse ændringer er blevet bekræftet af de to analyser, som Transportministeriet offentliggjorde ved årsskiftet.
- Tiltagene er lige til at sætte i gang, så virksomhederne kan komme til at effektivisere transporten og spare CO2 og brændstof. Det har vi brug for lige nu.
Endnu mere nødvendigt
Den igangværende energikrise har gjort det endnu mere nødvendigt at finde nye måder at reducere energiforbruget på også i transportsektoren, og vognmændene står klar til at investere i større og mere effektive køretøjer. Men det kræver, at der bliver fulgt op på ministeriets analyser, understreger ITD.
Undersøgelserne af reglerne for vægt og længde på lastbiler blev bestilt ud fra et ønske om at spare CO2 af hensyn til klimaet; men nu har vi en helt ny situation, hvor vi også er tvunget til også spare brændstof på grund af energikrisen.
- Derfor har vores forslag om at øge vægt- og dimensionsgrænserne for lastbiler fået endnu større relevans, siger Lasse Kristoffersen.
- Der bør simpelthen ikke være nogen tøven i forhold til at få ført forslagene ud i livet hurtigst muligt.