Scanlines' nye lastbil-færge bliver elektrisk
Det bliver schweiziske Leclanché, der skal levere den rekordstore batteripakke til Scandlines kommende hybridfærge, der skal fragte lastbiler på Rødby-Puttgarden overfarten i 2024. Med en kapacitet på 10 MWh bliver batteripakken den hidtil største litium-ion-batteri-installation på en færge.
Scandlines har desuden valgt norske Kongsberg Maritime & Norwegian Electric Systems (NES) til at udvikle færgens elektriske systemer, som blandt andet skal integrere batteripakken i det dieselelektriske maskineri.
Færgen skal bygges på Cemre Shipyard i Tyrkiet.
Til lastbiler og farligt gods
Færgen bliver en såkald dobbelt-end færge, som ikke behæver at blive vendt om for at sejle retur. Den skal primært anvendes som lastbilfærge og til overførsler af farligt gods i samsejling med Scandlines fire eksisterende hybridfærger på ruten. Passagerantallet er således kun på 140.
Færgen skal ikke sejle i samme time-drift som de fire passagerfærger - og den bliver i stand til at gennemføre en overfart fuldelektrisk på 70 minutter.
Leclanché oplyser, at den 864 volts 10.028 kWh store batteripakke har en garanteret levetid på 10 år. Leveringen af den skal finde sted i januar 2023.