DTU-professor dømmer populær Scandlines-rute ude
På trods af, at der fra 2029 kan køres i bil gennem Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland har rederiet Scandlines netop påbegyndt bygningen af en ny el-drevet færge til overfarten.
Færgen, der bliver en ren lastbilfærge, forventes i drift fra 2024 og går under projektnavnet ‘PR24’. Færgen får to dæk, hvor der kan være lastbiler på begge dæk. Skibet kan fragte i alt 66 fragtenheder og 140 passagerer.
- Det er en færge, som kan rumme mere end de to lastvognsfærger, der hidtil har været på overfarten, fortæller Anette Ustrup Svendsen, der er kommunikationschef i Scandlines til TV2 Øst.
Den samlede investering inklusiv ombygning af færgelejet beløber sig til 600 millioner kroner.
- Det er et meget kraftigt signal om, at vi mener det, når vi siger, vi sejler videre – også efter en fast forbindelse på Femern Bælt måtte åbne. Og det er vores investorer også overbevist om, udtaler Anette Ustrup Svendsen til tv-stationen.
Forudser lukning
Hendes optimisme deles dog ikke af Jeppe Rich, der er professor ved DTU Managements transportenhed.
- Jeg tror, overfarten bliver lukket på Rødby-Puttgarden. Jeg kan ikke forestille mig, den færgefart kommer til at sejle videre. Det har man også set på Storebælt og Øresund – sidstnævnte også med rutefart af spiritus og cigaret-trafik – men det var kun i de første år, og det forsvandt hurtigt. Det vil jeg også forvente, at det gør på Rødby-Puttgarden, siger han til TV2 Øst.
Professoren tror dog ikke, at det vil være slut med færgefart til Tyskland.
- Men kan godt forestille sig, der er et kundegrundlag på Rostock-korridoren, som er en mere direkte rute til blandt andet Berlin. Det svarer lidt til, hvad man har set efter Storebæltsbroens åbning, hvor færgerne på Odden-Aarhus har kunnet fortsætte, fordi det sparer rejsetid til en række destinationer i Jylland, siger han.