ATL: Bøder for brud på arbejdstidsregler må ikke eskalere
Fra den 21. maj i år bliver det Færdselsstyrelsen og politiet, som skal kontrollere om reglerne i det mobile arbejdstidsdirektiv bliver overholdt. Politiet får specifikt til opgave at kontrollere, om pausereglerne bliver fulgt.
Organisationerne i transportbranchen har længe kæmpet imod, at det skulle komme dertil. Nu opfordrer de to organisationer - DI Transport og arbejdsgiverforeningen ATL - Folketinget til at præcisere, at der ikke skal udstikkes bøder for bagateller.
- Branchen har mildest talt ikke brug for mere kontrol og større bøder, siger Lars William Wesch, direktør i ATL – Transportens Arbejdsgivere
- Vi savner en klar beskrivelse af en bagatelgrænse for mindre overtrædelser - for eksempel hvis arbejdstiden utilsigtet bliver forlænget ved af- eller pålæsning. Det kan ikke være formålet med loven at uddele bøder for meget små overtrædelser, siger transportpolitisk chef i DI Transport, Rune Noack.
DI Transport: Indfør et bødeloft
Han efterlyser samtidig et bødeloft, som det kendes fra køre/hviletidsområdet.
- Vi har i forvejen kapacitetsproblemer på transportområdet og det tjener intet formål at forværre dem ved at skræmme chauffører væk ved at optrappe antallet af bøder. Det tjener ikke noget formål, at virksomhederne skal straffes ekstra hårdt på dette område, når et bødeloft er et velkendt princip på andre områder, siger Rune Noack.
De to organisationer anbefaler, at virksomhederne får en overgangsperiode til at vende sig til de nye regler.
- Vi anbefaler en vejledende kontrol i en periode. Virksomhederne skal vende sig til ændringer efter mange år med andre kontrolregler, og derfor er det kun rimeligt med en overgangsperiode, siger Lars William Wesch, Branchedirektør
Ikke krav om godtgørelse
I lovforslaget fra regeringen bortfalder lønmodtagernes adgang til at lægge sag an mod vognmændene med krav om godtgørelse. Den del af forslaget roser de to organisationer.
- Det er positivt, hvis vi kan sige farvel til lønmodtagerens mulighed for at få godtgørelse, hvis arbejdstidsreglerne er overtrådt. Regeringen har lyttet til advarslen om, at en kombination af et nyt bødesystem og en godtgørelse vil være helt ude af proportioner, siger Lars William Wesch.
Billedtekst:
DI Transport og ATL vil kæmpe for, at omfanget af kontrol ikke eskalerer og fører til bøder for bagateller.