ITD om varebilerne: - Reglerne halser håbløst bagefter
Transportminister Trine Bramsen har aflyst den planlagte høring i Folketinget om afskaffelse af 11 kg-reglen. I stedet foreslår ministeren, at der bliver nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter for myndigheder og branchen.
Det er bare ikke nok at kigge på 11 kg-reglen, mener ITD. Man skal kigge mere grundigt på hele varebilsområdet, hvor reglerne halser håbløst bagefter.
- Det vil være helt oplagt, at arbejdsgruppen kigger mere grundlæggende på reglerne for godskørsel med varebiler, og det vil også være oplagt, at vi får kigget på godskørselsloven, siger Jens Hvid Bang, der er chefkonsulent hos ITD.
- Der må jo være en grund til, at en del af varebilssegmentet kæmper så meget imod at blive underlagt godskørselsloven. Vi oplever da også helt uhyrligt lange sagsbehandlingstider for udstedelse af godskørselstilladelser. Det kan hverken varebiler eller lastbiler være tjent med.
Der skal gælde de samme regler
ITD har udover en skrotning af 11 kg-reglen tidligere foreslået, at der skal gælde de samme regler om dansk løn for udenlandske varebiler, der kører cabotagekørsel i Danmark. Desuden skal politiet have et langt større kontroltryk af udenlandske varebilers cabotagekørsel i Danmark. Endelig skal varebiler underlægges de samme kørselsafgifter som lastbiler fra 2025.
- Hvis 11 kg-reglen ikke bliver skrottet, vil vi i fremtiden se, at mange af de problemer, som lastbiltransportbranchen har kæmpet med, vil flytte over i varebilerne – og så vil politikerne have forsømt chancen for at få løst problemerne ordentligt, siger Jens Hvid Bang.
- For os handler det om at få skabt lige konkurrencevilkår mellem lastbiler og varebiler, og det er udgangspunktet for vores deltagelse i arbejdsgruppen.