Hvor er den grønne betalingsvillighed?
Efter jeg blev DI-transport direktør den 1. februar, har jeg besøgt en lang række transportvirksomheder, flyselskaber, speditører, vognmænd, lufthavne, havnevirksomheder, trafikselskaber og busoperatører. Det har været lærerigt, og jeg vil fremover dedikere mindst en dag om ugen til medlemsbesøg.
Overalt møder jeg en vilje til at nedbringe CO2-aftrykket fra transporten. Vores branche står for omkring 25 procent af alt CO2-udledning i Danmark, så opgaven - den nødvendige grønne omstilling - er stor, dyr og svær.
Det er ca. 40.000 lastbiler i Danmark, 40 af dem kører på el, endnu færre brint. Transportbranchen (rederier undtaget) er ikke præget af stor historisk indtjening: Tre procent på bunden er et godt år. Konsolideringsmæssigt er vores branche traditionelt udfordret ligeså, så investeringslysten er stor, men midlerne begrænset. Den grønne omstilling har vi desværre ikke selv råd til at løse, omend viljen er der.
Hvor er visionerne?
Vi skal derfor bruge vores styrke. Vores kundefokus er klart: Kunderne kan få præcist den type transport, de ønsker. Vi fragter alt og på den måde, kunden ønsker, når kunden ønsker det.
Så når alle taler klima, CO2-reduktioner og den grønne omstilling, skulle man tro at indkøbsafdelingerne i virksomhederne var klar til at købe grøn transport og betale for meromkostningerne. Man skulle tro, at kunderne hamstrede flyselskabernes "klimakompensations tilkøbsydelser". Eller at staten gik foran!
Det er bare ikke tilfældet. Måske transportindkøberne har haft ørebøffer på og ikke hørt, at topcheferne vil det grønne...
Måske de visionære folkevalgte og finansministeriets dygtige økonomistyrelse med ansvaret for statslige indkøb tror, at den grønne omstilling er gratis, eller at den kommer af sig selv?
Måske de ”klimabevidste” forbrugere har for meget fokus på pris og for lidt på chaufførvilkår eller klimaet, når naboerne og vennerne vender ryggen til?
Vi er klar
Klimaet fylder meget i den offentlige debat, og mere og mere rundt om middagsbordet. Det er dejligt; men der er ingen sammenhæng til den grønne betalingsvillighed. I hvert fald ikke endnu.
Når den kommer, er transportbranchen klar til at levere grøn omstilling og klimavenlig transport. Men omstillingen kommer kun, hvis kunderne - inklusive staten - omsætter de smukke grønne intentioner til grøn betalingsvillighed.
Men lad mig slutte med en positiv historie. Kommunerne, der ofte kritiseres, er faktisk gået foran på kollektiv trafik og har købt grønt ind. Om få år vil størstedelen af den kollektive transport - tog, busser og færger have CO2-neutrale drivmidler. Kommunerne har investeret, betalt en grøn premium og ændret deres udbudspolitik, så de grønne forretningsmodeller bliver bæredygtige og operatørerne har fået råd til at købe grønne busser og tog.
Kommunernes kollektive klimaneutrale satsning er indtil videre en enlig svale blandt transportindkøberne; men forhåbentlig kommer det – meget gerne snart.