23948sdkhjf

Flere lastbiler med færgen til Sjælland

De stigende dieselpriser får flere vognmænd til at tage færgen til Sjælland

Flere og flere lastbiler vælger at tage færgen fra Århus til Sjælland. Hermed kan Molslinjen konstatere, at den udvikling, som blev sat i gang af corona-pandemien, fortsætter her i 2022.

- Det ser rigtig godt, siger pressechef Jesper Maack fra Molslinjen.

- I forhold til tiden før corona (2019) ligger vi i dag på over index 400 for februar og marts. Selv om det er en stor procentvisstigning, ser det knap så imponerende ud i faktiske tal – men det er under alle omstændigheder en rekord, siden dengang vi sejlede med en decideret fragtfærge mellem Århus og Kalundborg.

I marts overførte Molslinjen 1.587 lastbiler på Kattegat. For et år siden var tallet 814 lastbiler.

- Vi har helt åbenlyst fået fat i markedet lige nu, siger Jesper Maack.

- Den store søgning er selvfølgelig hjulpet godt på vej af de historisk høje brændstofpriser. Det regnestykke, som vognmændene sidder og laver netop nu, er blevet en smule nemmere at lave: Den besparelse i tid og penge, som de kan få ved at tage færgen over Kattegat, er blevet endnu større – og så længe lastbilen holder på færgen, brænder den jo ikke diesel af.

Den aktuelle pris, som er 1.300 kr. ekskl. moms for en sættevogn eller vogntog, passer fint til markedet, mener pressechefen.

Ikke alle slags lastbiler

Det er ikke alle typer af lastbiler, som Molslinjens hurtigfærger kan tage med. Blokvogne og elementtransporter kan ikke komme med, for som pressechefen siger: På et eller andet tidspunkt bliver færgen for tung.

- Vi har sat en grænse ved en totalvægt på 40 ton, så det betyder, at vi ikke kan have de rigtig tunge transporter med. Hurtigfærgerne er jo bygget af aluminium, så der er en grænse for hvor hårdt det må trykke på vogndækket. Vi kan dog tage modulvogntog med, som er tungere og op til 25 meter i længden, da vægten der fordeler sig over flere aksler, siger Jesper Maack Ifølge pressechefen er der ikke pladsproblemer, fordi de forretningsrejsende og vognmændene ikke bruger færgen på de samme afgange.

- På de store afgange om morgenen er der et stort business-klientel, som skal på arbejde og til møder på den anden side af Kattegat. Så kommer lastbilerne lidt senere. På formiddagsafgangene kan vi godt fylde vogndækket med lastbiler. Familierne vil rigtig gerne rejse i weekenderne, så på den måde supplerer vores forskellige kundegrupper hinanden ret godt.

- I gamle dage, hvor vi kun havde to hurtigfærger, var det lidt mere problematisk; men i dag, hvor vi har tre Express-færger på Kattegat, kan vi udnytte vogndækket bedre på de forskellige afgange.

Efter planen får Molslinjen leveret en ny hurtigfærge til december. Den får navnet Express 5 og bliver verdens største hurtigfærge, når man måler på det antal biler og passagerer, den kan have med.

- Express 5 indsætter vi på Bornholm i foråret 2023. Det betyder, at vi kan trække en af den andre Bornholmerfærger hjem til Kattegat. Så får vi i princippet en ekstra færge her.

Trafiktal

                    2021           2020

Lastbiler:   10.429       6.028

Personbiler: 1.227.583    970.746

Passagerer: 3.081.206     2.505.526

Antal afgange: 7.884        7.146

2020 var et coronaår, mens 2021 var et delvist coronaår.

Kilde: Molslinjen.

Antal lastbiler med Molslinjen

  • Marts 2022: 1.587 lastbiler
  • Marts 2021: 814 lastbiler
  • Marts 2020: 280
  • Marts 2019: 380

De høje brændstofpriser vender mere lastbiltrafik vores retning, siger pressechef Jesper Maack, Molslinjen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125