Færre varebiler underkastes kontrol
Færre varebiler bliver omfattet af kravet om en godskørselstilladelse, fordi vægtgrænsen for tilladelsesbiler hæves fra 2000 kg til 2500 kg.
Forslaget blev vedtaget i sidste uge af de blå partier og Det radikale Venstre, mens S-regeringen, SF, Enhedslisten, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne stemte imod.
- Det er en forringelse af kampen mod social dumping, sagde en skuffet transportordfører Henning Hyllested fra Enhedslistren.
Den højere vægtgrænse gælder fra den 1. januar 2023 og vedrører varebiler, der fragter gods for fremmed regning. Det kræver en godskørselstilladelse, men tilladelsen til godskørsel i varebil er ikke er så omfattende som for lastbiler.
2500 kg er den nedre EU-grænse for international godskørsel i varebiler.
Usædvanlig politisk manøvre
Da loven blev vedtaget i Folketinget skete det ved en usædvanlig manøvre, hvor regeringen endte med at stemme nej sit eget lovforslag.
Forslaget om at hæve vægtgrænsen fra 2000 til 2500 kg var egentlig ment som en politisk modydelse, fordi man havde forventet, at den såkaldte 11 kg-regel ville blive fjernet. Men 11 kg-reglen blev pillet ud af forslaget, og så stod man tilbage med en afstemning om udelukkende at hæve vægtgrænsen.
Transportminister Trine Bramsen (S) meddelte, at hun ville trække lovforslaget tilbage; men det ønskede et flertal i Folketinget ikke, at hun gjorde. Derfor kom forslaget om en højere vægtgrænse til tredjebehandling – og blev vedtaget.
Dermed vedtog oppositionen + De Radikale et lovforslag fra regeringen, som regeringen selv endte med at stemme imod. Det er ikke sket i 20 år!