DTL: Lastbilerne bliver jaget vildt
På DTL’s generalforsamling i weekenden advarede formanden Martin Danielsen politikerne mod at presse transportbranchen for hårdt i forsøget på at skubbe den grønne omstilling i gang i transportbranchen.
- Jeg ser for mig, at erhvervskøretøjerne vil blive jaget vildt, og at de tunge lastbiler vil blive udstødt fra bestemte områder i form af nul-emissionszoner og andre kreative tiltag.
- Samtidig vil vognmændene ikke ane deres levende råd om, hvilken form for alternativt brændstof, der vil være både økonomisk og forsyningssikkert at investere i, sagde han.
- Kort fortalt er vi under pres fra alle sider i øjeblikket: regeringen, de folkevalgte, myndighederne, kunderne, forbrugerne, transporten. Alle har et krav om, at den grønne omstilling skal realiseres.
- Søgelyset fra det omgivende samfund er i høj grad rettet mod transportsektorens CO2-udledning. Det har vi allerede erfaret med regeringens planer om at indføre en kilometerbaseret kørselsafgift fra 2025.
- Vi har ikke brug for yderligere skatteopkrævninger. Det er ikke vejen frem, sagde Martin Danielsen; men han erkendte også, at branchen vil komme til at bære nogle byrder, som man sjældent har set før.
- Vi kan ikke gennemføre den grønne omstilling, hvis ikke betalingsvilligheden er til stede i alle led – og slet ikke, hvis politikerne mener, at den grønne omstilling skal ske på uregulerede markedsbetingelser.
DTL har indflydelse i Bruxelles
DTL’s næstformand Jens H. Petersen adresserede også den grønne omstilling, som han kaldte uomgængelig, mens han dog forholdt sig kritisk til manglen på realitetssans hos nogle af de mest ivrige fortalere.
Derfor glædede han sig over, at de nordiske vognmænds samarbejde i lobbyorganisationen Nordic Logistics Association (NLA) i Bruxelles har været med til at fremme danske vognmænds syn på den grønne omstilling i EU og ikke mindst i arbejdet med at få vedtaget EU’s vejpakke.
- Vi sætter spørgsmålstegn ved, at total liberalisering på uens vilkår er vejen ud af den krise, som verden er på vej ind i. Vi vil have, at transporterne skal have fokus på kvalitet, lovlighed, færdselssikkerhed, arbejdsmiljø og bæredygtighed.
- NLA er sat i verden for at bekæmpe social dumping, ulovligheder og nomadetilværelse, sagde Jens H. Petersen og så foreningen som det lille barn i eventyr om Kejserens nye klæder. Barnet råber op, når der ikke er nogen mening med galskaben, og når sagen ikke har noget tøj på.
Tre æresmedlemmer
Generalforsamlingen sluttede med udnævnelsen af tre æresmedlemmer, nemlig:
· Jørgen Egeskov fra Vamdrup, som tidligere har været formand for DTL
· Jørgen K. Jensen fra København, som har været formand for Kjøbenhavns Vognmandslaug i mange år
· Ole Frederiksen, tidligere formand for den nordsjællandske forening, Nordre Birk Vognmandsforening, i 40 år.