Transportbranchen er delt i synet på transportminister
DI Transports kritik af transportminister Trine Bramsens støtte til det belgiske initiativ i EU mod udstedelse af certifikater til tredjelandschauffører vækker hovedrysten i DTL.
- Vi synes, at transportministeren har et udmærket standpunkt, siger underdirektør Ove Holm, DTL.
- Vi er skeptiske over for den strøm af tredjelandschauffører, som har været i kraftig stigning i et årti i nogle få østeuropæiske lande.
- EU's vejpakke skulle gerne sikre ordentlige vilkår for tredjelandschauffører. Vi kan ikke leve med situationer som slumlejren i Padborg for et par år siden.
- Vejpakken kan få en afgørende betydning for at håndtere tredjelandschauffører på en ordentlig måde, så det ikke laver konkurrenceforvridning eller social dumping, siger Ove Holm.
DI Transport: Vi mangler kapacitet
Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport, er ikke enig i Trine Bramsens initiativ i EU.
- Vi mangler kapacitet i det indre marked til at transportere gods, herunder chauffører, så danske eksportvirksomheder kan få kørt varer ud til deres kunder. Hvis man begrænser EU-landenes muligheder for at få tredjelandschauffører, begrænses den kapacitet endnu mere.
- EU’s vejpakke har allerede medført begrænsninger i kapaciteten, og der er behov for at styrke den internationale transport frem for nye benspænd, der i værste fald kan gå ud over forsyningssikkerheden.
Padborg-sagen?
- Man kan ikke bare sætte lighedstegn mellem social dumping og tredjelandschauffører. Vi er fuldkommen enige i, at chaufførerne skal have ordentlige vilkår; men det er vejpakken jo med til at sikre, siger Rune Noack.
- Vi får meldinger fra vores internationale medlemmer, at det er svært at skaffe chauffører.
Modspil via EU-kommissionen
DI Transport overvejer at henvende sig til EU-kommissionen, hvis tankegangen hos den belgiske og danske minister breder sig.
- Vi har løbende dialog med EU-kommissionen om, hvordan vi sikrer bedst mulige vilkår for international transport, da det er helt afgørende for danske transportvirksomheder og dansk erhvervsliv. Manglen på chaufører og kapacitet i markedet er en de udfordringer, vi tager op i dialogen med kommissionen.
Brug er ikke misbrug
Der er ikke tale om misbrug af tredjelandsattester, som Belgien mener, blot fordi ordningen bliver brugt pointerer Rune Noack.
- Ordningen er lavet for at blive brugt. Det er op til de enkelte lande, hvilke vilkår man stiller op. I Danmark er det meget svært at få tredjelandes chauffører. I Polen og de baltiske lande har man nogle andre regler.
- Fokus hos danske transportvirksomheder er primært at hove EU-borgere, men vi har også mange internationale virksomheder, som er afhængige af samarbejde med internationale transportvirksomheder. Derfor er det vigtigt med adgang for tredjelandsborgere i EU, slutter Rune Noack.