Mange varebilschauffører er trætte og stressede
Der kommer flere og flere varebiler på vejene. Det skyldes dels de stigende aktiviteter i samfundet, dels væksten inden for e-handelen. Det skaber også store udfordringer i trafikken, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, som på en konference i sidste ude præsenterede en undersøgelse af varebilschaufførernes adfærd. Undersøgelsen visser nemlig, at mange er trætte, stressede, kører for stærkt og er uopmærksomme bag rattet, når de køer i deres varebil.
Op mod 40 procent af de adspurgte svarer, at de meget ofte, ofte eller en gang imellem er trætte, når de sidder bag rattet. Og hver tredje chauffør er stresset, lyder svarene.
Chaufførerne i undersøgelsen kører i varebil i forbindelse med deres arbejde. De køer med post, pakker og varelevering, men er også håndværkere, teknikere og flyttefolk.
- Hvis man er træt eller stresset, når man kører i trafikken, øger det risikoen for, at man overser andre eller tager chancer, der kan ende galt, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.
- Når man kører i et stort køretøj, kan man i en ulykke forvolde enorm skade. Derfor bør branchen have særligt fokus på trafiksikkerheden for deres chauffører herunder at give dem gode rammer for at køre sikkert.
For mange skader
Også i forsikringsbranchen ønsker man at gøre noget for at nedbringe antallet af ulykker i forbindelse med kørsel i varebiler.
- Vores branche oplever, at der er mange skader inden for kurerbranchen, fortæller underdirektør Pia Holm Steffensen fra brancheforeningen Forsikring & Pension.
- Om det skyldes træthed ved vi ikke; men uanset hvad, er det dårligt nyt for trafiksikkerheden. Derfor er det nødvendigt at sætte fokus på denne problemstilling, så vi ser en adfærdsændring, for der er ingen tvivl om, at vi kommer til at opleve en yderligere stigning inden for e-handel i fremtiden også,
Høj fart er et problem
Undersøgelsen, der er finansieret af DI Transport, viser også at flere end hver 4. varebilschauffør kører alt for stærkt på landevejene, som er de farligste veje, da det er der, at der sker flest trafikulykker. Og hver 6. varebilschauffør læser beskeder på deres håndholdte mobil, mens de kører i trafikken.
Når chaufførerne bliver spurgt, hvorfor de fx tjekker deres håndholdte mobil under kørslen, lyder mange svar, at opkaldet kan være vigtigt, at de har travlt og vil udnytte tiden, eller at firmaet forventer, at de svarer mobilen.
Undersøgelsen
- Undersøgelsen blandt 406 varebilschauffører:
- Tæt på 4 ud af 10 varebilschauffører (38 %) siger, at han/hun meget ofte, ofte eller en gang imellem er trætte bag rattet.
- Cirka hver 3. varebilschauffører (34 %) siger, at han/hun meget ofte, ofte eller en gang imellem er stressede bag rattet.
- Ca. hver 6. varebilschauffør (17 %) siger, at han eller hun meget ofte, ofte eller en gang imellem læser beskeder på deres håndholdte mobil under kørslen.
- Flere end hver 4. varebilschauffør (28 %) svarer, at han/hun meget ofte, ofte eller en gang imellem kører 100 km/t. eller mere, når hastighedsgrænsen er 80 km/t.
Kilde: Undersøgelse Kantar Gallup for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, feb.-april 2022.
Fakta om ulykker med varebiler:
- Risikoen for at ende i en alvorlig trafikulykke er næsten tre gange større for føreren af en varebil i forhold til føreren af en personbil (kilde: DTU).
- Pas på dine medarbejdere, når de kører varebil:
- Sidste år undersøgte Havarikommissionen 23 alvorlige ulykker med varebiler. Havarikommissionen har disse gode råd og anbefalinger til firmaer med varebiler:
- Prioriter sikkerhedsudstyr i varebilerne.
- Sørg for håndfrit udstyr.
- Tilrettelæg arbejdet, så medarbejderne ikke bliver stressede eller trætte.
- Stil krav om trafiksikker kørsel hos dine underleverandører.
- Snak løbende med medarbejderne om trafiksikkerhed.
Kilde: Undersøgelse Kantar Gallup for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension, feb.-april 2022.