23948sdkhjf

Ladeinfrastruktur for elektriske lastbiler på vej

Daimler Trucks går sammen med de andre store lastbilproducenter om at skabe et offentligt netværk af hurtigladere for lastbiler og busser

En af de store udfordringer for udbredelsen elektriske køretøjer er manglen på en offentlig ladeinfrastruktur. Den opgave kan den enkelte lastbilproducent ikke løse alene. Der skal politisk opbakning til. Indtil den kommer, har Daimler Trucks startet et samarbejde med Traton Group (Scania, MAN og VW) og Volvo Group om at etablere et netværk af offentlige hurtigladere designet til elektriske lastbiler og busser. Netværket skal dække hele Europa, så transportbranchen har mulighed for at være CO2-neutrale inden 2050.

- Vores kunder er klar til den elektriske omstilling, og de har sendt et stærkt signal til os om, at vi godt må sætte tempoet op, fortæller Karin Rådström, CEO i Daimler Trucks.

- Der er især to områder, hvor vi øge vores indsats. Det går på opladningsinfrastrukturen og omkostningspariteten.

- Vores kunder oplever et ønske om grønne køretøjer fra deres egne kunder og fra offentlige myndigheder. Det får vi at vide, når vi holder vores mange kundearrangementer på hovedkontoret i Wörth.

- Vi har forbedret vores hjælp og konsultation, når kunder overvejer at investere i el-lastbiler. Vi analyserer kundernes behov ved at inddrage deres ruter, eksisterende ladeinfrastruktur, omkostninger mm.

Trecifret antal i år

- Mercedes-Benz Trucks har forpligtet sig til at opfylde Paris-klimaaftalen, fortæller Jean-Marc Diss, der er salgschef for Daimler Trucks i Europa.

- Derfor arbejder vi aktivt på at få så mange elektriske køretøjer på markedet som muligt. Vi regner med at levere et trecifret antal el-køretøjer inden årets udgang.

Jean-Marc Diss erkender, at det ikke er nok at have et stort udvalg af elektriske lastbiler.

- Vi er nødt til at tackle problemet med opladning hos kunderne også. I den forbindelse er det vigtigt, at totaløkonomien (TCO) er den rigtige for kunden. Spørgsmål om reparation, service og finansiering spiller også en rolle.

Ud over eActros vil en elektrisk udgave af Econic rulle af samlebåndet i Wörth fra juli. Det bliver så den anden fuldt elektriske lastbil fra Mercedes-Benz.

Desuden arbejder Daimler med at udvikle lastbiler, der kører på brint. Det gør man i et samarbejde med Volvo trucks – og her taler vi om fem års forskningsarbejde forude.

50 procent el i 2030

Der er stadig lang vej til Daimler Trucks’ delmål i 2030, hvor 50 procent af de solgte lastbiler køretøjer skal være el-drevne på markederne i Europa, Nordamerika og Asien.

- I den forbindelse markerer eActros en milepæl i elektrificeringen af den tunge transport. Vi trækker naturligvis en del på erfaring fra busdivisionen, som har kørt med el-køretøjer i flere år, fortæller Karin Rådström.

- Der vil dog stadig være brug for dieselmotorer i 2030. Derfor arbejder vi også med at forfine og forny vores dieselmotorer. De vil skulle opfylde den kommende Euro-7 standard, der træder i kraft i 2027.

Allerede dette efterår kommer en ny OM 471 dieselmotor.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065