23948sdkhjf

Godt nyt for VW-forhandlere: Trængsel om nutidens hippiebus

Den genfødte hippiebus, 1960’ernes Folkevognsrugbrød, nu med navnet ID.Buzz og med elmotor, er på vej til at blive en stor forretning for Volkswagen selv, mærkets importører og ikke mindst mærkets forhandlere. Buzz kommer også i en varevogns-udgave.

Du kan se det for dig – en af 60’ernes ”hippiebusser” henslængt på en strand ved Stillehavet. Californiske palmer i baggrunden. Sunset.

Dét billede for vores indre blik har Volkswagen brugt til at genskabe en nutidens bus – Volkswagen ID.Buzz som den hedder.

ID.Buzz på hvide plader kommer til at koste fra 490.000 kroner. Leasingpriser kommer senere i år. Der er også en varevognsudgave med navnet ID.Buzz Cargo på vej. Og en lang udgave af ID.Buzz kommer senere. Det er i sig selv gode tegn for landets forhandlere.

Men det bliver bedre endnu. For der er stor efterspørgsel, men ikke så mange biler til rådighed, da alle markeder ønsker den. Der er foreløbig 20.000 ID.Buzz-enheder i spil til hele Europa – så herhjemme vil importøren trække lod blandt kunderne.

Hvordan her-og-nu-situationen hos forhandlerne er – og ikke mindst hvornår de første Buzz’er kan leveres forklarer Semlers PR-ansvarlige for Volkswagen, Thomas Hjortshøj:

- Vores forhandlere har oplevet en overvældende interesse for ID.Buzz og ID.Buzz Cargo.

- Den store interesse blev tydelig, da vi i løbet af maj måned afholdt VIP-events med ID.Buzz ved udvalgte forhandlere rundt om i landet, hvor næsten 5.000 danskere fik lejlighed til at opleve bilen for første gang.

- Efterspørgslen er stor, og vores forhandlere har gennem længere tid skrevet kunder op til ID.Buzz, og der åbnes op for bestillinger i løbet af sommeren.

Efterspørgslen er stor, og vores forhandlere har gennem længere tid skrevet kunder op til ID.Buzz, og der åbnes op for bestillinger i løbet af sommeren. Thomas Hjortshøj, PR-ansvarlig, Volkswagen

- Kunder skal dog forvente, at ID.Buzz først kan leveres fra 2023. ID. Buzz kan opleves hos Volkswagen-forhandlere til efteråret, oplyser Thomas Hjortshøj.

Microbus, Bulli, Hippiebus

  • Konceptuelle og tekniske produktinnovationer – uanset deres fagområde – er utænkelige uden et design, der er lige så innovativt.
  • Derfor genfortolker Volkswagen med ID.Buzz et grundlæggende bildesignformat: varevognen og den lille bus.
  • Efter al sandsynlighed er det mest kendte varevognsdesign Volkswagen-ikonet, der tog det uofficielle navn VW Bus - et køretøj med mange navne.
  • Nordamerikanerne omtaler dette alsidige køretøj som Microbus, og tyskerne kalder det 'Bulli', mens de kendte henviser til de forskellige generationer af den bedst sælgende varevogn ved hjælp af betegnelserne T1 til T6. T'et her står for Transporter.
  • Hvis ID Buzz var på vejene lige nu, ville det ikke være alene længe. Hvis man parkerer en T1, T2, T3, T4, T5 eller T6 hvor som helst i Europa mellem London og Lissabon, kan man være sikker på, at en anden busudgave snart vil blive parkeret ved siden af den - dette er et eksklusivt samfund.

Carsten Teiner, journalist

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078