23948sdkhjf

Dæknedbrud: Dette høje tal vækker bekymring

Helt op mod 85 procent af alle dækrelaterede breakdowns skyldes et forkert dæktryk

At drive en rentabel transportvirksomhed kan være en svær opgave. Ikke mindst i et presset marked med små marginer og stigende omkostninger, hvor hver en krone sparet er en krone tjent. Derfor er det også for de fleste transportører et afgørende konkurrenceparameter at maksimere flådens oppetid og holde kundernes forsyningskæder i gang.

Alligevel anslår dækproducenten Michelin, at så mange som 85 procent af alle dækrelaterede breakdowns på lastbiler kan tilskrives for lavt dæktryk. Det er en konklusion, der ærgrer Lars Skov-Andersen hos danske Euromaster, fordi løsningen ligger lige til højrebenet.

- Vi opfordrer altid vores kunder til at arbejde mere systematisk med flådeinspektion. Det indbefatter især dæktryksovervågning, siger Lars Skov-Andersen, der er truckansvarlig i Euromaster Danmark.

- Korrekt dæktryk er indiskutabelt den vigtigste faktor, når det gælder om at få sine dæk til at yde det bedste. Og det er i høj grad med til, at vognmanden kan optimere sin virksomhed.

- Virkeligheden er desværre, at rigtig mange glemmer at prioritere dæktryk og flådeinspektion. Deres hverdag er simpelt hen for travl.

Sivepunktering

- Nedbruddene starter ofte med et ”langsomt lufttab”, der typisk skyldes en ”sivepunktering,” forklarer Lars Skov-Andersen.

- Det er svært at opdage med det blotte øje, men ved systematisk flådeinspektion får man mulighed for at opdage problemet og kan gøre noget ved det inden en eventuel dækeksplosion.

- Vi finder altid dæk, der mangler luft, når vi foretager dækinspektion for vores kunder - og næsten hver gang finder vi også punkterede dæk på lastbilen eller traileren. Specielt tilstanden af de inderste dæk på en tvillingmontering er svære at holde øje med.

- At køre med forkert dæktryk – eller sågar et punkteret inderste dæk - er et alvorligt problem. Manglende luft her svækker bæreevnen og overbelaster det yderste dæk.

Som andre virksomheder i dækbranchen har Euromaster en 24 timers breakdown-service, der hjælper vognmanden med at komme hurtigt videre, når skaden først er sket; men for Lars Skov-Andersen ville det være mere optimalt, hvis man kan forebygge dækskaderne.

Kommer ud og tjekker

- Vi har en MasterCare-service, hvor vi kommer ud og tjekker en vognmands dæk, når lastbilerne og trailerne alligevel holder stille. Vi regulerer altid alle lufttryk til det anbefalede, mens vi er der, og alt efter aftalen laver vi også yderligere service og skifter nedslidte dæk.

- Derudover udarbejder vi automatisk en rapport til kunden, som vi i fællesskab gennemgår sammen med den transportansvarlige, som får kendskab til de biler og dækpositioner, der skal holdes øje med i de kommende måneder. Det giver kunden en mulighed for at opdage og rette fejlene, før der sker noget alvorligt, slutter Lars Skov-Andersen.

Derfor er det vigtigt med korrekt dæktryk

  • Reducerer risikoen for et nedbrud
  • Forlænger dækkenes levetid
  • Forbedret trafiksikkerhed
  • Mere ensartet dækslid, så dækkene på samme aksel kan udskiftes på samme tid
  • Kører med lavere rullemodstand og reducerer brændstofforbrug og CO2-udslip
  • Øger chancen for at karkassen kan godkendes til regummiering
  • Det er et højt tal, der vækker bekymring hos Euromaster, som netop arbejder på at nedbringe omfanget af dette problem.

Kilde: Euromaster / Michelin

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063