23948sdkhjf

TEST: Mercedes-flagskib med nyeste diesel-teknik

De fleste snakker om fremtidens lastbiler med alternative drivliner; men heldigvis er der stadig plads til lækkerier med forbrændingsmotor.  Den nyeste motor fra Mercedes er en diesel - og vi har prøvekørt den

Mercedes-Benz er netop begyndt produktionen af deres nye OM 471-dieselmotor – og den kan leveres fra oktober. Der er tale om tredje generation af 471-motoren – og den fås både til Arocs og Actros. Den 12,8 liters store motor på seks cylindre sparer fire procent brændstof i forhold til den foregående version og opfylder Euro 6e-reglerne for emissioner.

Daimler-ingeniørerne har forbedret stemplerne ved at optimere geometrien af stempeludformningen. De skabt en bedre indsprøjtning ved at redesigne indsprøjtningsdyserne og parametrene for cylinderhovedet. Brændstof-flowet er ganske enkelt blevet forbedret.

Øget følsomhed i den nedre pedalvandring muliggør betydeligt mere følsom manøvrering, mens den direkte responstid i den øverste pedalvandring resulterer i øget dynamik under høje belastningskrav. Det gør det også nemmere at køre rundt og accelerere ud af rundkørsler.

Forbedret gearkasse

For at kunne leve op til de nye motorer har ingeniørerne valgt en forbedret Powershift-gearkasse, som giver sig udslag i mere præcise og hurtigere gearskift. Det betyder bedre moment på ekstra 200 Nm mellem 7.- og 12. gear.

Det giver også bedre manøvredygtighed, hvilket vi især bemærkede, da vi skulle ind og ud af små byer med smalle gader, hvor man virkelig skulle sno sig.

Der spores også bedre præstationer – især accelerationen. Vi prøvede 530 hk-motoren, og den var meget smidig at køre med og havde en god speederrespons.

Forbedret kompression

Tilgængelige reduktioner i motorolietrykket bestemmes i en såkaldt kompleks matrix, der tager højde for alle motorkomponenter og deres specifikke krav, såsom smøring eller afkøling.

Kompressionen i den 6-cylindrede rækkemotor er øget fra 18,3:1 til 20,3:1 – dette fører til mere effektiv forbrænding med et maksimalt antændelsestryk på 250 bar.

Dertil ny olie med lav viskositet, der styres elektronisk – men variabelt efter behov.

Mere miljørigtig

Systemet begrænser modtrykket og øger også ensartetheds-indekset for AdBlue, hvilket fører til forbedret NOx-konvertering og lavere brændstofforbrug.

NOx-sensorerne har sammen med det lukkede og adaptive NOx-styrekredsløb med lukket kredsløb og en prædiktiv SCR-temperaturmodel gjort det muligt at forbedre emissions-stabiliteten yderligere.

To typer turboladere

Turboladere er noget af det, der kan give mest økonomisk kørsel, så her er der valg imellem to typer turbo-ladere. Den ene har fokus på langturskørselmed op til 470 hk. De kraftigere udgaver af motoren går op til 530 hk og har kraftigere motorbremse.

Motoren kan også fås i en 470 hk-udgave til for eksempel Arocs i entreprenørudgave.

Dertil kommer et nyt udstødnings-efterbehandlingssystem. Et redesignet efterbehandlingssystem tillader mere konstante AdBlue indsprøjtninger.

23 pct. mere økonomisk

Ifølge Mercedes-Benz er den nye OM 471 motor 23 procent mere økonomisk end den 12,8 liters motor, som kom for 11 år siden. Det viser, hvor stor forskel selv små meget detaljer kan gøre. Tilsammen giver de en masse effekt og bedre økonomi.

Den tredje generation af OM 471 indeholder en række tekniske innovationer, der har til formål at reducere de samlede ejeromkostninger (TCO).

Det sker i form af brændstofbesparende kørsel, lavere driftsomkostninger og højere indtjening - uden at gå på kompromis med ydeevne, køredynamik eller kørekomfort.

Masser af udstyr

 

Vi testede den nye motor i en særudgave af Actros, kaldet Actros L. Bogstavet L står for Limitid Edition, men kunne lige så godt stå for Luksus, for der var skruet helt op for udstyrsniveauet. Selve L-udgaven kom sidst i 2021 og kan fås i forbindelse med førerhusene StreamSpace, BigSpace og GigaSpace i 2,5 meter bredde.

For at gøre oplevelsen i kabinen optimal, har man gjort mere ud af isoleringen – faktisk så meget, at støjniveauet sænkes med 5dB. Køjen er også forbedret med en 45 mm ny topmadras.

Endelig er førersædet sænket med 40 millimeter, så man sidder mere afslappet og med bedre udsyn. Vores testbil havde læderkabine!

Bedre sikkerhedsudstyr

Sikkerhedsmæssigt er der kommet LED-forlygter, femte generation af nødbremsesystemet Active Brake Assist med fodgænger-genkendelse og automatisk opbremsning.

Vores testbil havde også nyeste generation af det elektroniske spejlsystem MirrorCam med kortere kamera-arme og bedre udsyn ned langs lastbilens sider.

Imponerende fartpilot

Bilens særlige fartpilot - Inter Urban - tilpasser sig farten i sving, og det er en stor sikkerhedsfeature. Det er ganske enkelt imponerende at køre med og letter kørslen gennem sving og rundkørsler.

Actros L har også fået Active Drive Assist 2 - anden generation af Mercedes-Benz’ chaufførassistent, som er godt på vej til at gøre bilen selvkørende.

Actros L er topmodellen i Actros udgaven – og kan bestilles uden begrænsninger.

FAKTA: Actros med OM 471 motor

  • Model: Mercedes-Benz Actros L med OM 471 motor
  • Slagvolumen: 12,8 liter.
  • Ydelse: 530 hk
  • Cylindre: 6 cyl.
  • Miljø: Euro 6e.
  • Kompression: 20,3:1.
  • Gearkasse: Powershift.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078