23948sdkhjf

Gaslastbilerne holder stille

Prisen på gas eksploderet. ITD vil have politikerne på banen igen

Skiftende regeringer har de senere år støttet indkøb af gaslastbiler som led i den grønne omstilling af transportbranchen.

En hel del vognmænd og virksomheder har fulgt opfordringen og investeret millioner i gaslastbiler, som erstatning for diesellastbiler; men med udviklingen i markedet og den aktuelle energikrise, er det ikke længere en mulighed at køre med gaslastbiler. Gasbilerne er kørt i garage, og det koster vognmænd hundrede tusinder af kroner hver måned, at de ikke kan komme ud at køre.

- Der er flere og flere vognmænd, som har spritnye gaslastbiler holdende i rækker på gårdspladsen, som de simpelthen ikke har råd til at køre med, fordi gasprisen er eksploderet, siger John Skovrup, bestyrelsesformand i ITD.

- Selv om dieselprisen også har været på himmelflugt, er markant billigere at køre transport med diesel. Derfor giver sig selv, at kunderne vælger gas fra.

- Det efterlader de vognmænd, som er gået forrest i den grønne omstilling, i en helt uacceptabel situation.

Efterlyser politisk handling

ITD efterlyser handling fra politikerne. Politikerne også har et ansvar, når de har peget på gas som den vej, vognmændene skulle gå.

- Man kan ikke først bede branchen om at skifte til gas for derefter at lade dem i stikken, fordi det viser sig at være et dårligt råd, man gav dem, siger John Skovrup.

Øger mangel på kapacitet

At gaslastbilerne holder stille, er ikke kun et problem for de vognmænd, der har indkøbt gaslastbiler. Det er et problem for hele branchen. Der er mangel på kapacitet, og når gaslastbilerne står stille, mangler de ude på landevejene.

- Der er rigeligt med gods, som skal transporteres. Tager man gaslastbilerne ud af ligningen, vokser kapacitetsproblemerne, og det forstærker den igangværende forsyningskrise, forklarer John Skovrup.

Plan der er langtidsholdbar

Udover løsninger på den aktuelle gasproblemstilling opfordrer ITD transportministeren og regeringen til at komme med en langtidsholdbar plan for den grønne omstilling, som branchen kan handle efter.

- Indtil videre har regeringen kun varslet flere afgifter, men det kan erhvervet ikke bære i den situation, vi står i.

- Der bliver nødt til også at komme noget den anden vej. Der skal kigges på afgiftslettelser, fradragsordninger og andre tiltag, der kan få sænket priserne for transportvirksomhederne uden unødigt bureaukrati.

- Ellers vil både dansk erhvervsliv og helt almindelige danskere se ind i en tid med endnu mere stigende omkostninger og priser, slutter ITD-formanden.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078